NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2012
Skrivet av: Constantinus Lindfors skrivet 2012-03-13, 00:06
Det är synd att Anna Mårtensdotters man i Granbyn inte nämns vid namn i 1697:års dombok! Jag önskar verkligen att hon var gift med Ture Jakobsson, vars äldsta son Mårten Turesson kom att gifta sig med Sorseleklockaren Hans Erssons dotter Barbro år 1725. Namnen på deras döttrar (Kerstin, Anna och Karin) förekommer inom Mårten Jonssons släkt.
 
Jag har en uppgift att Mårten Jonsson skall ha varit klockare någon gång och även hans måg Nils Andersson. Känner någon möjligen till tidsangivelserna? Sen blev Mårten Mårtensson klockare (dombok 1697-01-07) och så Jakob Jakobsson (dopvittne 1702-08-14).
 
Ture Jakobsson, som skattar för Olselet 1711-1727, var son till Jakob Andersson som skattar för samma land 1662-1704. Två döttrar är kända från Ture Jakobssons första äktenskap: Margareta och Karin. Jakob Jakobsson hade också döttrarna Margareta och Karin. Då ser jag det som fullt tänkbart att JJ var son till Jakob Andersson i Granbyn, som passar tidsmässigt perfekt in i bilden! JJ (om han var same, vilket tyder på eftersom han det lappska språket mächtig är ) behöver själv inte ha kommit från Lyckseleområdet men däremot hans hustru, gärna från Nils Anderssons släkt med tanke på förekomsten av namnet Maria.
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2012-03-13 00:08)