NULL Skriv ut sidan - Lycksele Kyrkoarkiv

Anbytarforum

Titel: Lycksele Kyrkoarkiv
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2010-05-24, 12:26
Stig-Lennart, jag resonerar kring volymen AI:3 eftersom jag tycker att den är intressant ur ett rent källkritiskt hänseende då jag pluggat en del inom detta ämnet den senare tiden. Jag driver ingen tes om någon specifik persons ursprung utan vill bara på ett så objektivt sätt jag förmår värdera de uppgifter som används. Anledningen till att jag började fundera i dessa banor kring just denna volym är;
 
1. Den totala avsaknaden av strykningar, vilket förekommer i volymen före och efter, det tycker jag tyder på att det är frågan om en sammanställning och inte något man fört löpande.  
2. Textens beskaffenhet i volymen är i mina ögon oerhört homogen och det tycker jag tyder på att det skrivits vid ett och samma tillfälle.
3. På grund av ovanstående kollade jag efter anmärkningar i NADen och där står det som jag nämnt ovan Bandet enl blyertsant bildat av lösa lägg ur vol 1788-1809 vilket skulle kunna innebära att det är som jag beskriver, men det bör givetvis kontrolleras noggrannare.
 
Erik, du skriver du resonerar ologiskt när du å ena sida för fram att längden är efterkonstruktion, men å andra sidan bedömer längden som om den vore förd kontinuerligt. Du tycks bedöma längden som om den vore en typisk HFL när du i nästa andetag påstår att den är en efterkonstruktion.. Jag tror mig inte ha påstått att längden har förts kontinuerligt, tvärtom, men materialet som  ligger till grund för volymen, om det nu är en sammanställning, har ju förts kontinuerligt, får man förmoda. Däremot har ju sammanställningen/avskriften nedtecknats på ett sådant sätt att det ser ut som den förts kontinuerligt, förmodligen på grund av att förlagan såg ut så!? Men eftersom man inte vet vilka dokument som legat till grund för denna sammanställning kan man ju inte utesluta att felaktiga uppgifter har tillförts.
 
Det du skriver om i ditt andra och tredje stycke har jag inga kunskaper om. Min källkritik består enbart i de omständigheter som rör själva volymerna.
 
Jag håller absolut med dig om det du skriver i ditt sista stycke och igår fortsatte jag att botanisera i domkapitlets arkiv med förhoppning om att finna någon slags korrespondens som rör tillsättandet av NPG eller något annat matnyttigt.