NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 mars, 2011
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2011-03-02, 22:53
Enligt följande webbsida uppges att Ingel Olofsson, måg till Gafseles förste nybyggare, finnen Nils Andersson, förlorar en lottdragning om Gafsele nybygge vid tinget 1698, mot den andre mågen Ingel Persson som får ta över nybygget. Det står också att Ingel Olofsson sen flyttar till Anundsjö, tar värvning och dör i krig. Enligt en annan uppgift på samma sida så får det anses säkert att dessa Inglar var svenskar.
 
http://hem.passagen.se/labb/doc/GAFSELE.html
 
Vad är källorna till att Ingel Olofsson flyttar till Anundsjö, tar värvning och dör i krig?  
Jag vet att i Olof G Strömbergs båtsmansdatabas (på webben) finns en Ingell Olsson Norman som tar värvning 1711 och dör 1712. Hur är det bekräftat att det är Ingel Olofsson från Gafsele? Missförstå mig inte, uppgifterna kan mycket väl stämma. Men vad gjorde Ingel Olofsson mellan 1698 & 1711?
 
Att jag undrar beror på att det dyker upp en finne som heter Ingevald(alltid omnämnd utan efternamn) i Lycksele lappmark som måg till änkan efter finnen Mårten Henriksson(d.1699) år 1701. I mtl 1701-04 står Ingevald i Örträsk (som f.ö. är en by fullbelamrad av finska nybyggare). I nästa mtl, som är från 1711, står att Håkan Ersson skattar för Ingevalds hemman. Sen försvinner Ingevald i Örträsk ur rullorna för Lycksele lappmark och han kan mkt väl ha dragit till Anundsjö och blivit soldat. Nybygget Örträsk låg alltså inom ett område som hörde till Umbyns lappby. Det som är intressant är att det finns en skattlapp i Umbyn som hette Ingevald Olofsson. Lappen Ingevald Olofsson kallas för Lilla Ingevald Olofsson vid ett tillfälle, så det måste rimligen ha funnits en äldre eller större Ingevald Olofsson. Någon sådan återfinns dock inte i källorna, bara denne Ingevald utan efternamn i Örträsk. Det verkar alltså som att Ingel Olsson i Gafsele var finne, blivit änkling, flyttat till Örträsk, gift om sig, bott i Örträsk ett antal år, innan han senare hamnar i Anundsjö. Om det nu inte är så att Ingel Olssons tillhåll är känt från andra platser mellan åren 1698-1711??
 
Mvh
Erik
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av holmlund 2011-03-02 23:40)