NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-13
Skrivet av: Carl-Oskar Lundström skrivet 2001-11-17, 22:33
Hej Berit!
Jag gjorde en djupare dykning bland mina papper angående Spjut, men fann inte så mycket än vad som redan är sagt.
 
Jag hade fel angående året han flyttade in till Arjeplog. Det är 1832 precis som det sägs i Sorseles hfsl. Året 1828 var året då familjen inflyttade till Sorsele.
 
Jag hittade var jag hämtat uppgiften om att familjen utflyttat till Norge 1837. Detta hade Erik Bylund antecknat om Björkliden (Berenåive) inför sin avhandling Koloniseringen av Pite lappmark t.o.m. 1867 från 1956. (Dessa anteckningar finns i kopia på Silvermuseet i Arjeplog). Men varifrån Bylund fått denna uppgift framgår tyvärr inte.
 
Straffet för stölden och slakten av klockaren Laestanders häst år 1832 slutade med att Spjut fick slita 40 par spö samt å en Söndag undergå uppenbar kyrkoplikt (Ting Arjeplog 8/2 1833, No 17).
 
Ett prästbetyg från Sorsele återfinns i Arjeplogs dombok 1833. Där står det följande:
 
Krononybyggaren Johan Pehrsson Spjut och dess Hustrus Christina Nils dotter, som redan flyttatt till Arjeploug Församling, äro födde den förre 1795, den senare 1796, kommo år 1828 till underteknad Församling ifrån Norsjö; mannen är i sin Christendoms kunskap swag
hustrun läser innan och utan någorlunda, samt förstår det hufwudsakliga af Christendomen
de äro båda till lefwernet ärlige och oförvite
Mannen har icke bevistat Husförhören, ickeheller på längre tid anmält sig till den H. Nattvarden, hustrun har ordenteligen bevistat Förhören och begått Nattvarden, sist 22/4 detta år.
Deras Barn: Sonen Nils född 19/3 1824, har efter moderns berättelse börjat läsa. Sonen Jonas, född 28/10 1825. Dottren Greta Stina, född 18/10 1827. Sonen Anders, född 11/2 1831. Föräldrarne hafva förmodeligen haft smitt koppor, men de 2:ne äldsta barnen äro vaccinerade. Attest af Sorsele den 3 Maj 1832
Joh. Ullenius
P: L:
 
Mvh/ Carl-Oskar