NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 juli, 2012
Skrivet av: Erik Holmlund skrivet 2011-08-09, 01:08
Har sprungit på en mystisk Herr Peder i domboken för Ume lappmark.
I Db 1675-01-09 §5 stämmer Hustru Karin salig herr Peders efterleverska in Peder Tomassons arvingar om resterande tiondegäddor vid tinget.
 
Kan via mina avskrifter av uppbördslängderna för Umeå lappmark sluta mig till att Peder Tomasson måste vara den Peder Tomasson som skattar i Umbyns lappby åren 1643-1671. En trolig arvinge är Gunnar Pedersson som dyker upp i skattlängderna fr.o.m. nästföljande skattlängd, dvs år 1674, och framåt.
 
Men vem sjutton var Herr Peder? Har sökt i herdaminnet för Västerbottenssocknarna samt kringliggande socknar utan att hitta någon lämplig kandidat. Det finns en Petrus Turdinus som khde i Arjeplogs socken 1641-42. Författarna bakom herdaminnet tycks inte veta var han tar vägen, det står så här: Men sedan förlora vi alldeles spåret af honom, kanske han under vintern 1641-42 här dött.... Dock så hette hans hustru Barbro Hossia så det är inget alternativt som känns klockrent.  
 
Det är ett stort glapp i Lycksele sockens khde-längd i mitten på 1600-talet. 1673 tillträdde Olaus Stephani Graan/Granberg Lycksele pastorat. Sett ur det perspektivet så är det fullt normalt att det kan finnas kvar en kvardröjande prästänka från en föregångare på tjänsten. Det finns dock ingen känd föregångare, och i mantalslängderna för Umeå socken(där Lyckseleprästerna stod noterade) hittar jag ingen herr Peder som kan vara aktuell åren dessförinnan. Även skolmästaren Jacob Matthiae Backius i Lycksele noterad i de avsnittet av skattlängderna då och då, så man tycker andra skolmästare borde stått med där. Alla av Lyckseles 1600-talsskolmästare tycks dock inte vara kända vid namn. Kanske hör herr Peder hemma i denna skara. Någon som har några idéer om vem han var?