NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-24
Skrivet av: inger skrivet 2005-09-24, 12:41
Ingrid Larsson/Larsdotter.
Ingrid Larsdotter skal være født ca 1785 i Nord-Sverige. Jeg har ikke eksakt fødselsår og heller ikke hvor hun var født. Men det sies at hun  kom fra Jukkasjärvi og hun kom med en familie til TromsøDenne familien var Lars Anderson f ca 1740 og Susanna Nilsdotter født ca 1736.De hadde disse sønnene Anders 31år,Peder 27 år og Nils 21 år i folketællingen 1801 i Norge.
 
Ingrid Larsdotter skal være datter av en prestesønn som forgrep seg på en samejente og hun ble derfor sendt til Norge. Denne historien fortelles av etterkommere og jeg tror man kan feste lit til den av forskjellige grunner.Det eneste etterkommerne er noe unenig om er om det var en prest eller prestes?nn, men de eldste i familien mener bestemt at det var en prestesønn.
Det heter også at Ingrid hele livet lenget tilbake til Sverige og slekten der.Noen mener at hun ikke tilhørte familien hun kom sammen med til Norge, men ble sendt bort på grunn av sitt opphav.
 
Mitt spørsmål: Hvordan skal jeg få verifisert eller avkreftet påstanden om Ingrids forældre.
Hilsen Inger.