NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-24
Skrivet av: Erik Kuoksu skrivet 2004-09-29, 17:51
Hej Peder och Josef!
 
Jag håller med om att kopplingen mellan Brita i Parakka och Brita i Enontekis är osannolik, även om den naturligtvis inte är helt omöjlig.
 
Vad gäller Lars Pålsson så är han antagligen av samisk släkt, precis som de flesta övriga nybyggarna i Parakka vid denna tid. Han kan dock möjligen vara son till Pål Larsson Heinonen (*1680 16/11 [enligt dödboken], +1737 2/7) och hans hustru Brita Persdotter i Tärendö.
 
Dessa hade bland många barn sonen Nils Pålsson Heinonen-Skomakare, *1720 29/7, vilken var soldat i Tärendö, men flyttade tillsammans med sin familj till Parakka 1756, och bodde där fram till 1765, då han flyttade till Lahnajärvi i Överkalix sn.
 
Kanske överlät Nils sitt nybygge i Parakka på sin bror. En titt i jordeböckerna eller mantalslängderna (som jag dock inte har tillhands för dessa år) skulle kunna visa om Lars Pålsson övertog Nils Skomakares nybygge. En svaghet i detta resonemang är dock att ingen son med namnet Lars är känd för Pål och Brita. Kanske kan en genomgång av domböckerna för Jukkasjärvi tingslag ge ytterligare ledtrådar till Lars Pålssons ursprung och möjliga koppling till släkten Heinonen.
 
Jag kan tillägga att Lars Pålsson var husbonde på nybygget Parakkavaara nr. 7 på 1/8 mtl. Efter Lars död övertogs det av Kengis bruk.
 
MVH
 
Erik Kuoksu