NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 april, 2012
Skrivet av: Anne-Lee Wilson skrivet 2012-01-07, 21:57
Hej Anders!
 
Jag följde Johan Gustaf Jonasson f.24 Jul 1845, Dädesjö, då jag letade efter en möjlig fader till min mormors mormor, Nanny Maria f.2 May 1873 i Aringsås(G). Nanny Marias moder, Christina Svensdotter Länk f.12 Dec 1838 i Aringsås(G) reste till Schleswig-Holstein 22 Jul 1868 och kom tillbaka till Aringsås(G) 9 Dec 1872 och var då redan gravid. I familjen är det sagt att fadern var tysk(eller bodde i Tyskland?)och kommit till Sverige för att bo med Christina och barnet men han trivdes inte så han flyttade igen.
Då jag letade efter kandidater i inflyttningsboken fann jag inte många som invandrade ifrån Tyskland/Danmark men jag fann Johan Gustaf Jonasson som inkommer till Aringsås ifrån Slesvig (i senare hfl. i Älmeboda(G) har jag sett Mecklenburg)15 Feb 1873 men flyttar redan 24 Mar 1873 vidare till Älmeboda(G). Han gifter sig väldigt snart med Mathilda Petersdotter f.22 Feb 1846,Älmeboda(G) som redan 29 Nov 1872 födde en dotter, Selma Augusta, som tydligen var hans dotter. Det står att Mathilda Petersdotter har befunnit sig i Mecklenburg.
Nu fick min Nanny Maria efternamnet Karlsson som vuxen men kanske uppgav Christina Svensdotter Länk någon annan som fader då hon blivit ratad av Johan Gustaf Jonasson som valde Mathilda Petersdotter istället?
Christina Svensdotter Länk fick även en oäkta dotter 22 Nov 1866 i Aringsås(G), Johanna Carolina Jonasdotter, i födelseboken är en fader uppgiven, skomakardrängen Jonas Johannisson i Virestad.
 
Din styvfarfar Karl Hilding Hagberg fader var alltså Johan Gustaf Jonasson och hans födelse finner du här:
Dädesjö, Kronobergs Län C:4 Födde,Vigsel,Död 1811-1854 sid.415, GID:820.23.37500

(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/345633.jpg)
 
Jag tycker att det ser ut som att fadern hette Jonas Petersson Plato(?) och Katarina Carlsdotter.
 
Vänligen maila mig om du hittar mer om Johan Gustaf Jonasson från hans födelse tills han reser utomlands!
Jag kan maila dig alla källhänvisningar jag har då de är många.  
 
 
Mvh,
Anne-Lee