NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-04
Skrivet av: Jan K Sörblom skrivet 2005-01-24, 23:43
Hej Lars Nilsson!
Mina uppgifter om Ella Lardotter är inte helt säkra, men i Gve vb står hon 1783-11-24 som Ella Larsdr Snikta. Hon saknas i fb, men jag har antagit att hon med ganska stor sannolikhet är dotter till Lars Ivarsson Snikta i Harriluobbel och hans hustru Margit Mickelsdotter. Lars skall ha dött 1788, men jag saknar källhänvisning.
Det fanns nämligen en Mickel Larsson Snikta, son till sagde Lars, som blev gift med Maria Hansdotter Heinonen i Keinosuando. De bosatte sig i det som sedan blev Markitta. De sålda halva hemmanet till Lars Larsson från Ullatti år 1806, varefter de mer eller mindre satte sig ner på sin hemmanshalva för att dö (1807 resp 1808) Barnen försvann åt Pajalahållet till. Sonen Lars återfinns som Mickelsson Knekta, sonen Mickel likaså. Sonen Moses återfinns som Mickelsson Knekt.
Om Israel Henriksson har jag skrivit att han sannolikt är son till Henrik Jönsson och Valborg Israelsdotter i Ullatti, inte minst av barnens namn att döma. Född 1742, källhänvisning saknas. Genomled 1 år vid Gällivare lappskola läsåret 1752/53 (matrikel).
Andra möjliga syskon till Ella Larsdotter är Valborg Snikta g 1774-04-16 m Nils (Olsson) Pissi (vb), Marget Larsdr Snikta g 1778-04-05 m Per Persson Junior(vb), Botil Larsdr Snikta g 1788-03 m Anders Olofsson Cammare (vb). Junior kallas senare Snarva (fb).
Med (vb) och (fb) avses A. Härkönens avskrifter.
Som du ser är alla uppgifter osäkra och bör kollas. Frågan är mot vad?
MVH
JK