NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-05
Skrivet av: Uffe Erlandson skrivet 2000-11-19, 12:54
Hej Linda.
 
Det var väl närmast Ingrid/Sigrid och Sven som hade 7 barn enligt Runes inlägg, Jon & Sigrid/Ingrid är noterade i boken om Åsele med just de 10 barn som Du räknar upp, låt vara att något årtal inte är överensstämmande, och några namn olika, Kerstin/Christina - Karin Brita/Chatarina - Lisa/Elisabeth, t.ex. samt då Ingrid/Segrid(Sigrid)  men det är ju den eviga frågan om hur man ska normalisera namn, och där det alltid kommer att finnas skillnader. Om detta finns en separat diskussion på annan plats i detta forum, som är både läsvärd och tänkvärd.
 
Skillnader i årtal är lite värre med. Sonen Matts, som av Gavelin skrives både Maths och Mattes, anges vara född 1775, och därmed kanske tvilling till Kerstin/Christina, eller så är de födda mycket tidigt respektive sent på året. Då bör de ha bott i Gafsele. Skillnaden av födelseåret 1749 eller 1751 på Ingrid/Segrid, kan ju vara för att Gavelin följt henne ända bak till Kubbe i Anundsjö, där hon uppges komma från, och fått uppgiften från födelsebok där eller liknande. Sen har det blivit till 1751 i hfl när hon hamnat i Lajksjö.
 
Varfrån Gavelin fått sina uppgifter ifrån kan vi bara gissa, och vare sig det är rätt eller fel, så det DU har sett med egna ögon, är de uppgifter DU bör ange i första hand i Din forskning, men också notera att det kan vara fel, och försöka verifiera/förkasta andra uppgifter.
 
Jag har ibland stött på andra källor som haft olika födelseår än jag på personer, och vid efterkontroll har det visat sig, att trots att jag gjort allt rätt, kollat i rätt källor med mera, så har jag råkat skriva ner t.ex. fel årtal. Man är ju inte mer än människa, och därmed inte ofelbar...