NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-08
Skrivet av: Constantinus Lindfors skrivet 2001-05-04, 14:44
Hej Thure,
 
I början av min släktforskning var jag också inne på att klockarhustrun Karin Larsdotter skulle ha varit dotter till Lars Rangius. Men eftersom han föddes runt 1667 och blev prästvigd 1691 talar det emot att han skulle redan ha gift sig ung. Om Karin nu skulle ha varit en dotter till denne Rangius skulle hon ha hetat Catharina Rangia istället (prästnamn ärvdes på den tiden). Den stora stötestenen är frågan om Karin är född i en svensk eller samisk familj. Det är något som jag och Carl-Oskar försöker reda ut.  
 
Anledningen till att det råder oklarhet beträffande Karins födelseår är att hon noteras i husförlängden vara född år 1685 och död 1749. Hon begravdes i februari detta år och hon anges vara 65 år gammal i dödboken (född 1684). Med enkel uträkning kan hon också vara några månader äldre, vilket leder oss bakåt in på år 1683.    
 
Har dock ett uppslag om en möjlig bror, bonden Hans Larsson i Sundby, Saltdal, Norge som gifte sig med khdedottern Anna Fjellström (1685-1736) från Silbojokk. Deras son Per Hansson Wagnberg, länsman på Rognan, Saltdal, gifte sig 1744 i Arjeplog med khdedottern Agatha Laestadia. Tidsperioden verkar stämma in och frågan är om Hans Larssons föräldrar är kända samt eventuella syskon? Mer forskning återstår och jag hoppas verkligen att man en dag lyckats snappa upp föräldrarna till Karin Larsdotter.
 
Klockaren Laestander fick tillsammans med sin hustru följande barn:
 
Anna (1700-1771), g. 1731 med klockaren Anders Johansson i Arvidsjaur.
Lars (1701-1782), expeditionslänsman i Kasker, Arjeplog sn.
Sophia (1705-1777), g. 1737 med borgaren Olof Åström i Piteå stad.
Petter (1712-1792), nybyggare i Bougt, Arjeplog sn.  
Karin (1713-1739). Död ogift, hade ett oäkta barn - Karin Persdotter (1731-1792 i Sakkavare).
 
Någon som har ytterligare uppgifter om klockarhustrun tar vi tacksamt emot! =)
 
MVH / Constantinus Lindfors, Örebro