NULL Skriv ut sidan - Soldaten Samuel Mört född 1693 Brahestad, Finland

Anbytarforum

Titel: Soldaten Samuel Mört född 1693 Brahestad, Finland
Skrivet av: Birgit Andersson skrivet 2003-03-04, 15:33
Hej,
Har nyligen ärvt en släktutredning och blivit lite biten Vill försöka komma lite längre bak i leden, sökte här på Mört och blev mycket osäker på  det jag kommit fram till hittills.  
1. Ulla Nordenstam skriver 28/1-03 att Christoffer Mört var barnlös.-I Härnösands stifts herdaminne står att min anfader Petrus Jonae Sidenius var g.m. Maria Mört,dotter av landtmätaren Christopher Mört i Sthm.  
Har fått kopia på vad som står om Kristofer Mört i Svenska landtmätare 1628-1900.Där står tyvärr inget om barn, men att han var gift med Katarina Grijs och säkerligen son till länsman Kristofer Mört (åtm. brorson till assessor Verving)
2. Timo Östring skrev 1999 om lantmätare Olof Mört, g.m. Elisabet Enholm/Holmius.Är han en bror till Kristoffer ? Far till Maria ?  
Efter vad jag kan få ihop så arbetade  Kristoffer Mört i Finland tillsammans med Jonas Östring, Gustaf Ulstadius och Jonas Gedda. Ev. även med Olof Mört.
Slutar med ett tack för mycket trevlig och lärorik läsning samt en önskan om hjälp med vilka  Maria Mört härstammar från.  
 
Hälsningar/Birgit