NULL Skriv ut sidan - Gulliksläkten från Hällesjö

Anbytarforum

Titel: Gulliksläkten från Hällesjö
Skrivet av: Eva Widenfalk skrivet 2011-02-19, 13:45
Jodå, jag har reagerat på sonen Gulliks dödsålder mot det födelseår som står i boken: det skulle vara min nästa fråga, efter mitt inlägg om den troliga hustrun Anna/Anika. Roligt att du också har sett detta!
 
Jag inser nu även att de digitala arkiven kan sakna en hel del av det som finns i original, vilket kanske inte är konstigt om det gäller mycket sköra böcker. De mantalslängder som finns i SVAR för Sundsvall för den aktuella tiden är endast för åren 1714, 1729 och 1739. Roligt igen, att du kom med kompletterande upplysningar där!
 
Vad gäller sonen Sivert undrade jag först om han verkligen var en son, men sedan jag hittade i Skellefteå husföhör för Sivert Lundberg en notering om Broder Sonen Gullik Lundberg född 1768, så där fann jag en koppling. Att jag inte hittar Siverts exakta dödsdag 17/6 1802 någonstans i de befintliga digitala arkiven beror väl på att någon hittat det i en dombok, eller bouppteckning? Vet någon?
 
... Aha, det var salvation hos stadsfältskären i Sundsvall, det stod. Nu förstår jag salvationen bättre ...
 
Karl Göran, du nämner en del skrifter, bidrag till Hällesjö socken tex. Var hittar jag dessa? Mer och mer inser jag att det nog finns en uppsjö av skrifter om gamla Jämtlandsbor, som skulle vara trevliga att äga.
 
Vad roligt det här är!
Mvh/ Eva Widenfalk