NULL Skriv ut sidan - Gulliksläkten från Hällesjö

Anbytarforum

Titel: Gulliksläkten från Hällesjö
Skrivet av: Eva Widenfalk skrivet 2011-02-17, 18:53
Nils Gulliksson Lundberg, född ca 1690 i Lund, Hällesjö, har jag letat spår efter i de digitala arkiven (nja, dammsugit är kanske ordet). Enligt boken Gulliksläkten från Hällesjö (del 3) bodde de tidvis i Sundsvall och tidvis i Hällesjö. Han ägde burskap i Sundsvall, och startade den första sågen i Ljungå 1723 och drev denna till 1750. Gift med Anika Nilsdotter, trol. född 12/1 1700 som dotter till Nils Ersson i den andra Lund-hemmanet. Åtta barn har tagits upp för Nils och Anika. Barnen saknar angiven födelseort i boken, och det kan jag förstå nu.
 
Det jag har hittat hittar ni här:  
 
Jag är intresserad av Nils familj dels för att maken har anor från Nils (även från brodern Jon Gulliksson) och dels för att det finns så många eventuellt och troligen i bokens redogörelse (och i min forskning). Några av er Gullikforskare kanske redan har rett ut en del av Gullikbokens frågetecken. Det vore väldigt fint att få ta del av det! Annars skulle det vara jätteroligt att få bolla mina fynd och funderingar med någon.
 
Kort summering: Nils Lundberg och hustru Anna Nilsdotter hittar jag i Sundsvall 1725 och några år framåt. Några små barn föds och dör där. 1731 dyker Borgaren Nils Lundberg upp som dopvittne i Hällesjö, och under några år efteråt finns födelsenotiser för tre av Nils och Anna/Anikas barn i Hällesjö. 1739 var Nils Gulliksson mantalsskriven i Byn i Hällesjö! Mantalen för 1728-1738 visar bara soldater, så jag vet inte om familjen bodde i Byn då också. Från 1748 och framåt finns noteringar om att Nils bodde på ett torp i Sågen i Hällesjö.  
 
Jag börjar med hustru Anika Nilsdotter, som enligt Gullikboken TROLIGEN var född 12/1 1700 som dotter till Nils Ersson på det andra Lund-hemmanet:
 
Antag att det är Nils Erssons i Lund dotter som var hustrun:  
Den 12/3 1695 föddes Anika Nilsdotter i Lund av Nils Eriksson och hustru Ingri Pärsdotter. Hon dog och begravdes den 25/11 1699. Straxt efteråt, den 12/1 1700, föddes Anna Nilsdotter av samma föräldrar. Jag hittar henne sedan som dopvittne 1720-1723, pigan Anica Nilsdotter i Lund (man blir lite yr av namnväxlingen Anna/Anika).
 
Den 25/5 1740 begravdes i Hällesjö en hustru Anica Nilsdotter ifrån Byn, 45 år och 7 veckor gammal, dvs född mars-april 1695. Om nu denna Anica var född i Hällesjö så passar den döda Anika, född 1695, in i åldern. Det skulle kunna vara den andra, äldre systern Anna som avses i dödsnotisen, men då har prästen tittat snett i dopboken och hittat den äldre, döda systern med samma namn och som var född 1695, då han skulle räkna ut åldern. I så fall bodde familjen i Byn då, och det är väl inte otroligt med tanke på mantalsuppgifterna för 1739.
 
Det som är lite skumt är att i mantalet 1752 i Sågen hade Nils en hustrumarkering (ny hustru eller  felmarkering?), men inte 1753 och därefter. Något omgifte hittar jag inte i Hällesjö.
 
Hmmm... Denna Anna som dog i Byn kan ju vara Nils hustru, och därmed dottern i det andra Lund-hemmanet. Vad tror ni? Har någon hittat annan info att fylla i med?
 
Jag återkommer senare med funderingar kring Nils och Anna/Anikas barn.
 
Vänligen
Eva Widenfalk