NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 augusti, 2008
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2008-08-30, 17:04
Jag vill minnas att när släkten Oldberg presenterades i Svenska släktkalendern (eller dess föregångare Svensk slägtkalender/Svenska ättartal) endast antogs Anders f.1724 och Johan f.1726 (länsman i Alsen) vara söner till Olof Oldberg (1703-1761). Anledningen till denna tveksamhet, förutom att ingendera av dem finns upptagen i någon födelsebok, torde ha varit Olof Oldbergs CV. Han intogs i Härnösands gymnasium 1720 och blev sedermera inskriven vid Uppsala universitet 5/2 1724. En familjefader som ung student i Uppsala föreföll väl inte helt sannolik. Först 1726 inledde Olof sin militära karriär med en mönsterskrivartjänst.
 
Tanken ligger då nära till hands att Anders sannolikt var född före föräldrarnas vigsel. Enligt Lits mantalslängder 1724-1725 skattar Erik Noræus de åren för en dotter. År 1726 finns även ett streck i kolumnen för söner/mågar. Herr Erik hade visserligen en son Israel i sitt första gifte, men han var död vid den här tiden. Av döttrarna var Catharina gift och bosatt i Härnösand. Kolumnstrecket måste alltså avse mågen Olof Oldberg. Därmed kan man ringa in vigseln till åren 1725-1726.
 
Martin Bergman
Erik Noræus ovan gav mig anledning att gå in på din hemsida. Fann då ett märkligt fel som jag trodde programmet [Min Släkt] väl borde ha uppmärksammat.
Det gäller 'Karin Olofsdotter Drake' med en far Olof Drake född omkr 1600. Hon uppges ha en dotter Gertrud f.1590 - alltså född 10 år före sin egen morfar !