NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2015
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2014-05-26, 09:06
I Erik Olofssons arvskifte räknas dottern Märet upp först bland barnen, så hon är alltså äldst. För Erik noteras hustru först i 1749 års mantalslängd och bör därmed ha gift sig 1748. 1764 förekommer i motsvarande längd första ggn notering om barn (en dotter), vilket bör avse Märet. Hon är alltså född omkr. 1748 eftersom barn blev skatteobjekt från 15 års ålder.
Eriks hustru var Anna Olofsdotter (1724-1807) från Sinnberg, Näs.
 
Hur uppgiften i de Robelin tillkommit är svårt att sia om. Under bokens avdelning Skankeättlingar är det uppenbart att sentida ättlingar försett författaren med uppgifter. I det här fallet tror jag dock att det är de R. själv som bidragit. Hans återkommande hänvisning till patronymika, jordinnehav som grund för släktskap är i många fall osaklig. Anledningen är att han inte alltid påvisar att det är samma jord (gård) det är fråga om generationerna emellan. Han blandar alltså ihop olika gårdar och därmed också människor som saknar anhörighet.
 
Erik Andersson i Rise var bonde på hemmanet nr 1 och Erik Olofsson på nr 2. Här finns emellertid en släktrelation i det att Erik A. var morbror till Erik O. Möjligen kan författaren ha funnit någon notering om barnbarn, men inte haft kringkunskap för att kunna dra rätt slutsats om hur det hänger ihop. Men jag kan också tänka mig att enbart A.J.Hanssons uppgift i Stuguboken om Märets härkomst från Rise har föranlett hans slutledning.