NULL Skriv ut sidan - Föllinge

Anbytarforum

Titel: Föllinge
Skrivet av: Jörgen Ingman skrivet 2014-12-31, 13:31
Hej!
 
Ja, det var en bra idé! Tycker i och för sig att det vore konstigt om hon kallades Andersdotter ifall han hade nekat, hon kallades ju så tills hon var 25 och det var sen i nya socknen Häggenås som det blev ändrat till Jönsdotter. Har nästan aldrig letat i domböcker tidigare men jag kanske bör göra det ändå för att förhoppningsvis få klarhet i denna? Kan man räkna med att det alltid blev rättssak på oäkta barn? Ska jag leta inom ett år efter födseln?
 
Letade förresten vidare på Ingeborg för att hitta henne i husförhör efter prästgården men hittade henne aldrig i Tuvattnet hos mor och styvfar. Däremot hos mormor och morfar i Backen igen (Föllinge AI:6). Då kallades hon Andersdotter och hade rätt födelsedatum 13/12. Nattvard tog hon 1832 och 1833 men är så överstruken och sen inskriven igen lite längre upp och redan då har födelsedatumet ändrats till 17/12. Där står också gift 1840. Så födelsedatumet var alltså fel redan innan flytt..
 
Apropå efternamn och där hon växte upp och bodde, när jag tänker efter börjar jag tro att hon kanske aldrig ens kallades med det så om det en gång var inskrivet Jönsdotter kanske det följde med resten av livet i kyrkböckerna eftersom ingen tänkte på det. Ofta kallades ju folk bara med förnman eller i relation med något, t ex Anna på torpet, Knutkarin osv.
 
Med vänlig hälsning,
Jörgen