NULL Skriv ut sidan - Bodsjö

Anbytarforum

Titel: Bodsjö
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2009-04-08, 01:12
Efter att ha gått igenom källorna igen är det nog läge för en revision. När jag första gången läste vad Håkan S. skrivit om sin anmoder Brita Andersdotter tyckte jag inte att pusselbitarna helt föll på plats men hänsköt en eventuell lösning på framtiden. När jag idag läste nekrologen i Fjällsjö C:2 insåg jag att Håkan gjort en feltolkning. Det står inte att Brita tjänat hos sin halvbroder utan ordet är halfmorbroder.  
Det bekräftar visserligen hans slutsats grundat på underlaget i Ramsele dombok, att Erik Boderus var halvbror till Rebecka Nilsdotter. Däremot inte alls att Rebecka var dotter till Nils Boderus i ett tidigare gifte. Naturligtvis är det möjligt, men hans hustru Sara Matsdotter kan ju även vara mor till Rebecka i en förbindelse före sitt gifte med Boderus.
 
Vad var då min invändning ? Jo, namnet Sara har en så framträdande position bland hustru Rebeckas barnbarn att en släktrelation till Sara Matsdotter är högst sannolik.  
Rebecka hade följande barn: Sven1 (1666-1762), Nils (1670-1733) och Brita (1674-1755). Alla dessa hennes tre barn hade döttrar vid namn Rebecka, men bägge sönerna hade också varsin dotter Sara, vilka var äldre än sina Rebecka-systrar.
Utöver detta omtalas prästänkan hustru Sara 1671 som svärmor till Anders i Skurun.
 
I allafall är mitt påstående ovan att Rebecka var prästdotter inte belagt.
 
1) Finns omskriven  här (men där med fel ursprung).