NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-16
Skrivet av: Ingrid Wikberg skrivet 2002-01-27, 18:33
GullBritt! Min anmoder Charlotta Gustava Åkerblad f.22/6 1792 var s.k. barnhusbarn från Stockholm och står som barnhusbarn nr 4969.  
Hon kom år 1805 tillsammans med flera andra barn och sin broder Carl Ulrik Åkerblad f. 9/5 1794; barnhusbarn nr 4961; till Berg genom lantbonden Anders Anderssons försorg.  
Anders A var från Österwigge och hade under perioden 5/3 1805 t o m 1810  i uppdrag av Bergs tingslag att hämta barnhusbarn från Allmänna barnhuset i Stockholm och de placerades ut hos bönder i socknen. Totalt 12 barn kom till Bergs socken.
Charlotta Gustava skulle till en torpare Jon Pålsson i Brynje, men hamnade hos Jöns Biberg i Brynje och som 18-åring finns hon hos Jöns Carlsson i Vattviken.
 
Carl Ulrik Åkerblad hamnade hos bonden Olof Jonsson i ÖsterSkucku nr1. Han flyttade från Österskucku 1813 och återfinns sedan som dräng i VästerSkucku nr 2. Han gifte sig 1827 med Catarina ( Karin?) Jonsdotter f. 1805.  
År 1834 så flyttade de till Salsån, Hackås !
De fick minst tre barn:  
Christina Carlsdotter f.1828 i Berg,  
Martha Carlsd:r f.1830 i Berg och  
Chatarina Carlsd:r f. 1836 i Hackås.
 
Carl Ulrik dog som födorådsman 1861.  
 
Du kan läsa lite om denna förflyttning av barn i JÄMTEN 1987 i en mycket informativ artikel av Carin Cullander-Stiberg som själv är ättling till ett barnhusbarn och forskat lite om dem.
 
Det kan finnas en chans att hitta moder och även kanske fader till barnhusbarnen i Allmänna  barnhusets arkiv, enligt vad jag hört. Det finns väl förvarat på stadsarkivet i Stockholm (?)
Jag har ej sökt -men det skulle vara intressant att veta vilka deras ursprung egentligen var,så jag ska försöka leta mig fram.
 
Visst är det spännande med alla dessa olika livsöden? Du vet kanske att några av barnbarnen  till Charlotta Gustava och Per for till USA och hamnade i Wisconsin. Det var sonen Olofs barn i andra äktenskapet: 5 stycken, och deras mor Ingeborg Nilsd:r f. 1848. Hon for 1883- troligen var maken då avliden?
Jag har fått en kontakt där som skulle söka deras vidare öden -men det verkar vara svårt för jag har ej hört något än.Hade kontakt i okt/nov -01
 
Fråga gärna mera om du undrar över något.Jag har som sagt alla barnen till Charlotta Gustava och en hel del ättlingar.