NULL Skriv ut sidan - SV: Hising

Anbytarforum

Titel: SV: Hising
Skrivet av: Andreas Karlsson skrivet 2024-05-09, 22:14
Jag godtar inte alls Elgenstiernas uttryck om en ”mycket utplånad” gravsten, vars text är fullt läsbar! Här borde han ha varit snällare och kanske skrivit ”något nötta” istället.  ::)

Utifrån gravstenen kan jag åtminstone konstatera att de äldsta barnen Barbro och Olof den äldre var födda innan 1609. Bifogar skärmdump från ”Köping stads tjänstemän 1605-1905”, sida 4-5.

Något förbryllande att makarna Hising inte namngett några bland de äldre barnen efter deras morföräldrar Anders och Elin i Gävle.  ???


Det står inte "MICHEL HISINGS 5 BARN" utan "MICHEL HISINGS S[ALIGA] BARN".

Jag har varit på plats och studerat stenen. Texterna lyder som följer:

Övre delen till vänster:
»HER VNDER LIGGER BEGRAFVEN SALIG MICHEL HISING FORDOM BORGEMESTARE HVILKEN I HERRANOM AFSOMNADE ANNO 1640«

Övre delen till höger:
»HER VNDER HVILAS DEN DYGDESAM MATRONA S[ALIGE] HVSTRV ANNA MICHEL HISINGz HVILKÉ AFSOMNADE I HERRANÓ DÉ 25 IVLY 1630«

I mitten:
»MICKIL HISINGS STEN OCH LÆGERSTAD«

Nedre delen:
»HER VNDER HVILAS I HERRANOM MICHEL HISINGS S[ALIGA] BARN SOM AR BARBRV OLOF CARL OCH KARIN OCH MICHEL SÅ OCH MICHEL HISING HVS[TRV] S[ALIGE] CHRISTINA C[RISTOFFERS] D[OTTER] SOM AFSOMNADE I HERRANOM DEN 18 MAIJ 1636, OCH MARIA HISINGH«

På sidorna:
»SA ELSKADE GVD VERDENA AT HAN VTGAF SIN ENDA SON PÅ THET AT HVAR OCH EN SOM TROR PÅ HONOM SKAL ICKE FÖRGÅS VTAN FÅ EVINNERLIGIT LIF · IOHANNES I 3«