NULL Skriv ut sidan - SV: Berg

Anbytarforum

Titel: SV: Berg
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-05-08, 21:14
Hejsan,

Eftersom jag misstänker att Anders Andersson Berg, som gifte sig 1709 på Södermalm i Stockholm med Barbro Mårtensdotter Le Brun, kan ha varit son till kommendant vid Tavastehus i Finland Anders Berg (gm Anna Maria Meurman) har jag börjat leta efter namnet Anders Berg i generalmönsterrullor vid finska armén. I en rulla 1709 hittade jag en ”fänrik Anders Berg”, men eftersom namnet inte är ovanligt är nog sannolikheten hög att det kan röra sig om en annan person än kommendanten vid Tavastehus. Nedan har jag klistrat in mina anteckningar om fänrik Anders Berg. Texten visar på en möjlig koppling mellan honom och en viss Anna Maria Cruus i Västra Ed socken i slutet på 1600-talet. Där fanns då andra kopplingar till personer med släktnamnet Brun, som samtidigt bodde på Södermalm i Stockholm. Dessa kopplingar (som jag inser att jag inte lyckas klargöra på ett bra sätt) kan möjligtvis ses som antydan på fänrik Anders Berg var samma person som kommendant Anders Berg.

I Västra Ed socken ligger Edsbruk och jag misstänker att det, på 1600-talet, fanns ett samband mellan detta bruk och Falsterbo bruk (eller åtminstone Ankarsrums bruk) i Hjorted, där Per Andersson Berg och Elisabeth Andersddotter gifte sig 1707.

Vänliga hälsningar,
Jan

-------------------------

Den 27/10 1709(?) mönstrades* kapten Ernst Johan Hästeskos kompani under överstelöjtnant Johan Stiernschantzs bataljon vid Viborgs fördubblingsinfanteriregemente. Fänriken vid kompaniet hette Anders Berg. Han blev antagen den 7/11 1708 som fänrik istället för Petter Möller, som ”kom bort” i Ingermanland** vid Klefanpä(?) den 17/10 1708 (Rullor 1620-1723, SE/KrA/0022/1709:2, SVAR:s bild 220). Möjligen var det denna Anders Berg som senare blev kommendant på Tavastehus och gm Anna Maria Meurman (fc 1666), som sedan gifte sig med Arvid Stierncrantz (1662-1740). Arvid blev kommendant på Tavastehus 1725 och man kan kanske misstänka att Marias tidigare make, Anders Berg, dog något år före 1725. (På geni.com har någon skrivit att Anders Andersson Berg dog 7/4 1726 i Tyrväntö socken i Finland och att hans pappa, Anders Larsson Berg, dog 1679 i Nyköping: https://www.geni.com/people/Anders-Andersson-Berg/6000000015323576565).

* Länk:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054612_00220#?c=&m=&s=&cv=219&xywh=294%2C460%2C3328%2C1559

** Ingermanland är ett historiskt landskap där Sankt Petersburg idag är den största staden (jämför information om adliga ätten Andersson (nr 738), inklusive Conrad Cordtsson Meurman, i mitt inlägg här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=69096.msg1675974#msg1675974).

På adelsvapen.com om adliga ätten Hästesko af Målagård nr 187 framkommer att ovan nämnda kapten Ernst Johan Hästesko (TAB 27) var barnbarn till Anders Lindvedsson Hästesko (TAB 5). Anders var kusin till Anna Skoo (dc 1645) g1620m Axel Mattsson Cruus af Edeby (TAB 6). Axel var farbror till Johan Cruus af Edeby (TAB 5, son till Jesper Mattsson Cruus och Brita de la Gardie). Både Axel och Johan introducerades på riddarhuset 1625 med namnet Cruus af Harfvila (idag Harviala i Vånå socken i det historiska landskapet Tavastehus i Finland). Johan Cruus af Edeby var pappa till Anna Maria Cruus af Gudhem (1642-1716), vars namn förekommer i Västra Ed församlings volym C:2 i slutet av 1600-talet då även Tore (Brun?) Jönssons och ryttare Sven Nilsson Knabbs namn förekommer i samma volym. Anna Marias föräldrar gifte sig 1640 i Nyköping (jämför Anders Andersson Bergs pappa, som sägs ha dött 1679 i Nyköping).

Se bifogad bild för släktskapet mellan Hästesko af Målagård och Cruus af Edeby/Harfvila/Gudhem samt kopplingen till fänrik Anders Berg (antagen 7/11 1708).