NULL Skriv ut sidan - SV: Sven Svensson i Grantinge Stoby

Anbytarforum

Titel: SV: Sven Svensson i Grantinge Stoby
Skrivet av: Krister Frank skrivet 2024-05-01, 12:22
Ledsen om jag skapade ännu mer förvirring


Jag söker anor och eventuella syskon till Truls Svensson de sista åren kallad Modig f1746 i Stoby (Vankiva AI1) död 15 Dec 1810 i Modighuset, Vankiva. Jag kan inte placera in honom som son till någon av de Sven som efterlämnat bouppteckningar bosatta i Stoby
hans hustru Boel Jönsdotter föddes 1749  i Hörja död 1821 i Vankiva Hon var dotter till Jöns Hansson Wilman Lilja född omkring 1713 död i Finland 1753 och Olu Persdotter död 1750 i Vankiva. Jöns bakgrund gäckar mig också.


Truls Svenssons och Boel Jönsdotters barn:


Boel f 4 juni 1770 i Stoby (Farstorp AI 1) 1774 enligt förteckning över barn födda Norra Åkarp
Familjen kommer till Fasatorpet i mitten av 1770-talet troligen från Stoby
Boel f maj 1775  död 15 maj 1784 Vankiva hus,Vankiva
Ingeborg f 1777 död 1784 i Vankiva
Sven f 14 aug 1779 Fasatorpet, Norra åkarp död 14 maj 1787 Vankiva
Nilla, min ana f 9 sept 1781 i Fasatorpet, Norra Åkarp död 1858 i Vankiva
Hon bars till dopet af giffta Hustrun Bengta Tulsons dotter ifrån Stafshult och Werums församl. Mans faddrar woro Jöns Nicklason i Kulleröd och Jöns Jönson i Hålbeck och Fasterupz Församl. Qwins faddrar woro hustrun Elna i Fasatorpet och Pigan Bengta Rassmus dotter i Hållbeck et.


Familjen flyttar i september 1782 från Norra Åkarp till Vankiva, se attesten ovan


Källe f 23 april 1784 i Vankiva hus död där 23 maj 1784
Nils Nilssons Hustru Boel af Wankifva bar dett.

Pernilla f 23 april 1784 i Vankiva hus död 1784
Gunnar f  3 aug 1786 i Vankiva hus död 1786


Hustrun Bengta Påls dotter ifrån Nÿboa hölt honom wid dopet. Witt: V: Cantoren Nils Mosslander, drängen Pehr Krestensson af Wankifwa, Hustrun Elsa Måns dotter ibm, Pig: Pernilla Pehrs dotter ifrån Junga Mölla-











Hanna f 24 okt 1788 Vankiva hus död 10 Juni 1864 i Vankiva


H. Troen Christens dotter af Floröd holt det wid dopet. Mf woro Nils Månsson i Koboa och dr Söne Nilsson i klintahuset. Qf woro H. Boel Måns dotter af Wankifva och pig Sissa Rassmus dotter i Hollbäck.












Sven f 30 april 1791 Vankiva hus död 16 feb 1844 Ranseröds torp, Norra Sandby


Dopvittne
H. Ingar Bengts dotter i Vankifva Skoghus hölt det wid dopet. Mf. woro Ola Olsson i Vankifva och dr Pehr Torstensson i Vankifvahus Qf woro H. Karna Svens dotter i Ljunga mölla och pig. Anna Nils dotter i Wankifva.














Pernilla f 27 maj1793  Vankiva hus, Vankiva död 11 aug 1797 Vankiva hus


Dopvittne
Mademoiselle Marta Trondell hölt det wid dopet. Mf woro Nils Nilsson Wankifva hus och dr Jöns Jönsson i Möllarp. Qf. woro H. Hanna Nils dotter och pig Karna Nils dotter bägge af Koboahusen.

Övrigt
död