NULL Skriv ut sidan - SV: Elisabeth Målares släktskap med Mosis Brita

Anbytarforum

Titel: SV: Elisabeth Målares släktskap med Mosis Brita
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2024-04-30, 16:38
Jag vet inte var jag hittar protokoll från RR (Rådhusrätten i Härnösand?) 1660.

Jag håller med om att en Larson som efterträder en Lars i första hand får en att tänka "son", men här håller ju inte den förklaringen.

Vi behöver förklara både att Moses var svärson till Lars Målare & Kristin, samtidigt som Brita och Elisabet var systrar. Vid rättegången 1674 har vi nämligen flera vittnen som uttryckligen säger att änkorna Brita och Elisabet var systrar, samt att deras mamma hade varit beryktad för trolldom. Detta går ihop med att Moses Andersson var svärson till Lars Målare och hustru Kristin ifall Kristoffer Larsson Målare var måg, inte son, till Lars Danielsson Målare.
Kommissorialrätt i Västernorrland ang trolldomsväsendet, SE/RA/310183/1 (1674-1675), bildid: A0060208_00067 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0060208_00067) och flera följande

Bröderna Kristofferssöner Hornaeus hade i så fall en farfar Lars N.N. samt en morfar Lars Danielsson Målare och den äldste brodern fick namnet Lars.

En alternativ förklaring hade kunnat vara att Moses Andersson först var gift med en N.N. Larsdotter, syster till Kristoffer Målare (ger att Moses var Lars Målares måg). Larsdottern dog och Moses gifte om sig med Brita N.N, äldre syster Elisabet N.N, som var gift med Moses svåger Kristoffer Målare (ger att Brita och Elisabet var systrar).

Dock vet vi även att Brita hade dottern Kristin Mosesdotter. Namnet Kristin passar för en flicka vars mormor hetat Kristin, men är (i likhet med namnet Lars!) för vanligt för att kunna fastslå släktskap. Mer intressant är att dottern Kristin var född ca 1646, så Brita och Moses gifte sig senast på 1640-talet! Kan RR 1660 ha omnämnt Moses som målarens måg, och anspelat på hans äktenskap med en Larsdotter som i så fall hade dött kanske 20 år dessförinnan? Jag vet inte utan att ha läst målet, som jag alltså har problem att hitta till.

Spännande detta!

PS: Den alternativa förklaringen höll inte. I målet står det att Moses Anderssons hustru Brita var dotter till salig hustru Kristin, Lars Målares hustru.