NULL Skriv ut sidan - SV: Tyda text i dödlängd

Anbytarforum

Titel: SV: Tyda text i dödlängd
Skrivet av: Annette Andersson skrivet 2024-04-28, 14:43
Hej Johannes, åh, vad glad jag blev när jag fick meddelandet från dig! Så snällt av dig att hjälpa mig med dessa uppgifter!
Jag har de flesta födsel-vigsel och döduppgifterna, har forskat och sökt i 10 år, men en hel del av det du skriver var nytt för mig, jag blev glatt överraskad. Det är så roligt att få en helhetsbild, det var inte bara en familj som bodde i ett torp eller på en gård. När jag började forska lade jag mig vinn om att först hitta alla släkter på min mammas och pappas sida och nu när jag har klart för mig var alla kommer ifrån osv. så har jag börjat om s a s, vill bygga på och utöka historien om mina släktingar. Har sökt i mantalslängder, bouppteckningar mm, men detta med domböcker är en blind fläck för mig. Har också sökt på nätet och tack vare att folk är snälla och lägger ut uppgifter, så fick jag bland annat vetskap om, att släkten på min morfars sida kom från Dalarna, vilket jag inte hade en susning om.
Försöker att skriva en historia från födelse till död på personerna, många gånger har prästerna varit frikostiga med upplysningar och då får man en ganska bra bild hur familjen har levt. Samtidigt blir det en känsla av upprättelse för dem som har slitit och byggt upp vårt välstånd.
Förresten lite kuriosa, lilla Maria som ramlade i en kittel, den var fylld med drank, rester av brännvinstillverkning.
Nu ska jag sätta mig och skriva ned historien om familjen på Björksätter, ska också gå in på Lantmäteriets sida och titta på kartan som du föreslog.
Sedan måste jag lära mig hur och var man söker i Domböckerna, jag förstår att där finns det mycket info att hämta.
Jag är så tacksam och glad för att du tog dig tid och kollade upp familjen, stort tack!!
Med vänlig hälsning
Annette Andersson