NULL Skriv ut sidan - SV: Kierchner

Anbytarforum

Titel: SV: Kierchner
Skrivet av: Susanne Christiansson skrivet 2024-04-27, 22:11
Jag har, med hjälp av snälla personer, lyckats få lite mer info om Kierckner i Halland.


Christoffer Kierkner är född i Thüringen i Tyskland. 1707, 21 år gammal, tog han värvning i det Sachsiska Infanteriregementet(troligen krigsfånge).
1721 upplöstes regementet i Göteborg och Christoffer som kunde ett hantverk, skrädderi, blev erbjuden att stanna och välja plats där han ville slå sig ner. Han valde Kungsbacka. Christoffer gifte sig med Kerstin Börgesson och fick åtminstone 3 barn; Jöns (Jan, Jean) Christoffersson, född i Släp 1722, gift med Elin Matsdotter, Peter född i Släp 1728 och Petter född i Släp 1730. Sedan har vi min släkting Malena född ca 1726 och som står som Kirkners dotter och Christoffersdotter i dopböckerna vid hennes barn födelse/dop. Jag är tämligen säker på är hon syster med Jan och Petter.
1732 begravs Christoffer Kierkner i Släp.


Jag har dock två lösa trådar.


Jag har Christopher Jeansson Kierkner, gift med Annika och som dör 1789 i Släp, 71 år gammal. Far Jean Kierkner och mor Kerstin. Denna Christopher är fadder till Malenas äldsta barn.


Och så har jag Johan Kierkner som, 1726, bor i Kyrkbyn i Släp, utfattig.


Det enda som gör detta förståeligt är om Christopher Kierkner(d ä) egentligen heter Johan Christopher Kierkner