NULL Skriv ut sidan - SV: Brun / Bruun / Bruhn

Anbytarforum

Titel: SV: Brun / Bruun / Bruhn
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2024-04-27, 12:30
Det har du rätt i, Jan, att namnet Cordt jag kommer ihåg är från släkten Meurman. Jag hittar ingenting om någon person Thore Bruun mer än det du har fått fram.


Här kommer dock några fler barn till tullnären Johan Brun i Västervik, förutom då den ovan namnda sonen Carl 15/1 1671 ( Västervik C:1 bild 91 / sid 171 )


14/6 1668 får tullnären Johan Brun i Västervik dottern Christina, faddrar bland annat: Anders Andersson, Per Månsson, hustru Karin Bauman, Johan de Rees hustru, jungru Maria Bauman ( Västervik C:1 bild 81 / sid 151 )


25/10 1672, tullnären Johan Bruns dotter Anna, faddrar: Johan de Rees, Christopher Bauman, hustru Maria Dahlhemia, Hr prosten ( Västervik C.1 bild 97 / sid 183 )

3/12 1673 i Västervik ( H ), tullnären Johan Bruns dotter Margareta, faddrar: Diedrick Dickman, Hans Bauman, Nils Persson, hustru Karin Per Månssons, hustru Margareta Erik Örns ( C:1 bild 101 / sid 191 )


Det förekommer fadderskap flera gånger mellan tullnär Johan Brun och Anders Andersson som enligt sekundära källor är far till bruksägaren/brukspatron Hans Andersson som 1680 24 år gammal tillsammans med sin morbror Johan de Rees blev ägare till Ankarsrums bruk i Hallingeberg ( H ).


Likaså förekommer i Västervik ofta tullnär Johan Brun i fadderskap tillsammans med Erik Örn vars hustru är Margareta Hansdotter Mundt som eventuellt kan vara dotter till tullnären Hans Mundt som nämns som salig i slutet av 1640-talet. Det finns en Anna Mundt som har två bröder Peter Mundt och Hans Mundt som var i Stockholm 1628 och sålde en ärvd fastighet ( utan av mig känt samband med Margareta Hansdotter Mundt, allt är sekundära källor ) kan Erik Örn vara släkt med den adliga ätten Örn som har gemensamt ursprung med släkten Rising?


Befallningsman Erik Brun försvinner några år från Västervik och kan eventuellt då vara befallningsman Erik Brun som får barn 1673 i Hallingeberg. 11/5 1676 är befallningsmannen Erik Brun tillbaka i Västervik då han får dottern Cherstina, faddrar: Abraham Persson, Bastian Standorph, Johan de Rees, hustru Christina Didrich Baumans, jungfru Christina Bodina ( Västervik C:1 bild 106 / sid 201 )


mvh
Carina