NULL Skriv ut sidan - SV: Brun / Bruun / Bruhn

Anbytarforum

Titel: SV: Brun / Bruun / Bruhn
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2024-04-24, 17:57
Hej!


David Klöker ( adlad Ehrenstrahl ) och hans hustru Emerentia Bauman kände jag inte till. Det var spännande uppgifter. Jag tittar just nu på Tore Jönsson ( Brun? ) men har precis börjat med det. 27/5 1688 i Västra Ed får Tore Jönsson och hans hustru Maria Hansdotter sonen Carl. En av faddrarna är Carl Diurberg, en annan är ryttare Sven Nilsson Knabb som jag har för mig att jag läst om i något av dina inlägg ( Västra Ed C:2 bild 99 / sid 185 )


Jag blev lite fundersam på min ana Per Andersson Berg för jag läste i ditt senaste inlägg att Nicolas Bruun var gift med Christina Walleria f. 1636 d. 1674. Per Andersson Berg har sonen Peter Berg ( min ana ), f. 10/3 1723 på Ankarsrums bruk i Hallingeberg ( H ), och han var gift med Kristina Margareta Tornera f. 1725 ( var okänt ). Hon är dotter till krögaren och köraren Anders Tornerus f. 1696 och prästdottern Margareta Gozelia f. 1698 i Balingsta ( C ), vars mor är Helena Maria Winterroos ( vars ursprung är okänt men hon bör vara av prästsläkten Winterrosia/Winterrosius ). Kanske en släkting? till Helena Maria Winterroos, är hustru Maria Winterros gift med Isak Wallerius, notarie i Stockholm. ( Allt är sekundära källor )


I Västervik ( H ) finns Christina Isaksdotter Walleria f. 1682. Hon ska då vara dotter till Isak Wallerius, notarie i Stockholm och hustru Maria Winterros. Denna Christina Isaksdotter Walleria f. 1682, kallas enbart Christina Walleria i Västervik och förekommer som fadder i Västervik tillsammans med skeppare Påfwel Bruun, jungfru Christina Bruun med flera. Eventuellt kanske Christina isaksdotter Walleria f. 1682 är en släkting? till sin mycket äldre namne Christina Walleria f. 1636 och gift med Nicolas Bruun. Och inte nog med det utan Christina Isaksdotter Walleria blir hustru nr 3 till Samuel Rising i Hallingeberg. De vigs 25/11 1702. Samuel Rising var mycket äldre än sin 3:e hustru och de fick inga barn tillsammans ( sekundära källor )


Vill bara poängtera att jag inte vet släktskapen mellan personerna Rising, Wallerius/Walleria och Winterroos/Winterros. Just dessa ovanliga namn kan ju tyda på ett släktskap, det kan ju även vara ett avlägset sådant.


Lite otippat att en prästdotter ( Margareta Gozelia ) gifter sig med en krögare och körare ( Anders Tornerus )


Det jag reagerade på är just att namnen Rising och Winterroos finns i sammanhangen runt Bruun, Berg, Dubois. Jag har kanske sökt på fel ställen när det gäller Bergs anor. I och med att de höll sig inom brukets värld i flera generationer har jag sökt bland bruken utan att få en endaste koppling till släkten Berg, vilket kan betyda att de inte hade sitt ursprung i bruksmiljö.


Hr befallningsman Bruun är fadder tillsammans med fiskal Jean Rising till kyrkoherden Samuel Risings tvillingar, Amund och Daniel, i Hallingeberg 16/7 1695 ( Hallingeberg C:2 bild 62 / sid 117 )


Även Metta Brun gifte sig 1675 med Johan Rising, ytterligare ett sammanhang där namnen förekommer tillsammans.


Mycket riktigt är det Collas Henriksson Dubois som förekommer vid Ankarsrums bruk i Hallingeberg. Dock är de dåliga på att skriva ut släktnamnen i Hallingeberg utan det är mest patronymikon som används.


mvh
Carina