NULL Skriv ut sidan - SV: Tattarkung??

Anbytarforum

Titel: SV: Tattarkung??
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-04-21, 18:08
Hej,

Vad intressant och spännande om Olof Tattarkonung i Nyköping 1595! Tack Erik!!

I Stefan Östergrens biografi över ärkebiskop Olaus Martini står att Olaus studerade i Rostock och i Wittenberg i Tyskland omkring 1580 (Olaus Martini, https://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/7682, Svenskt biografiskt lexikon (art av Stefan Östergren), hämtad 2024-04-21). Vidare står i Stefans text att Olaus fick magisterexamen i Rostock 1583 och hösten samma år återvände han troligen till Sverige (och Nyköping) i hertig Karls följe. (Jag är osäker om "troligen" avser angivna tidpunkten eller om det avser "i hertig Karls följe".)

Jag har ett minne av att ha läst något om hertig Karls (rekryterings?-)resor i (Central?-)Europa i slutet av 1500-talet, men hittar inte den informationen just nu. Finns någon historiekunnig som vet mer? Vad jag funderade över är möjligheten att eventuella "tattare" (resandefolk) från Centraleuropa kom till Sverige i och med hertig Karls resa/resor hem till Nyköping. Jag funderar också över var man menade med "tattare" i notiserna från Nyköping 1595. Var det "utlänningar" och/eller var det "svenskar" utan registrerade hemvister?

Vänliga hälsningar,
Jan