NULL Skriv ut sidan - SV: Brun / Bruun / Bruhn

Anbytarforum

Titel: SV: Brun / Bruun / Bruhn
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-04-19, 17:07
Tack snälla Anders för redogörelsen!

Konstigt nog (eller kanske inte konstigt) har jag samma problem med många personer, som hette Johan Brun, i Stockholm omkring 1700.

Att man avsåg svåger med "syskon" är jag inte så förvånad över. Jag har själv stött på ett fall där två personer kallades svågrar, men jag misstänker att de egentligen var svågrar till en och samma annan person. Fallet rör föresten den där skeppare Samuel Brun, som ska ha varit född i Göteborg (troligen före 1660). Jag hittade en bild, som jag gjorde när jag hade kommit fram till den lösningen om det påstådda svåger-släktskapet och bifogar den. I den har jag skrivit att Samuel Brun var född för 1675, men nyare uppgifter om honom pekar på att han var född före 1660. (Jag har nog lagt upp bilden tidigare i någon annan diskussionstråd här på Anbytarforum, men jag hoppas det går bra ändå.)

Tack igen, Anders, för uppdateringen av personerna Johan Brun i Värmland!

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: I efterhand tittade jag lite närmare på den bifogade bilden och såg då att Petter Lorentsson Holm (han som var den gemensamma svågern) var född i Västervik, som tydligen ligger nära Ankarsrum (efter vad jag har skrivit i bilden). Ibland gör man bra i att titta i ens egna anteckningar igen! :)