NULL Skriv ut sidan - SV: Luth, Anna

Anbytarforum

Titel: SV: Luth, Anna
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2024-04-12, 19:36
Hej Erik,


Jag håller med dig att det är säkerställt att Anna var Erik Henrikssons dotter.


Konstaterar också att jag inte kunnat hitta något samtida belägg för att Anna eller hennes far kallades Luth.


Olof Luth var visserligen deras målsman och inrymdes i den skara på tre som kallades deras närmaste blodförvanter. De övriga två var Olofs styvson Lars Ingemarsson och borgmästaren Henrik Kolthoff.


När Arvid Eriksson efterlyste sitt arv efter fadern var Olof Luth redan död och Kolthoff ville inte tillstå att han hade med målsmansdömet att göra utan menade sig enbart ha varit en mediator, vilket rätten accepterade. Den tredje i skaran Lars Ingemarsson benämndes vid samma tillfälle för "närmsta blodsförvant".


En iakttagelse är att både Olof och Lars kallas blodsförvanter till Eriks barn trots att det saknas blodsband emellan dem själva, Olof var ju styvfar till Lars! Detta får mig fundera på att orsaken till att Luth iklädde sig målsmanskapet och ingick i gruppen nära släkt skulle kunna vara att det var på sin hustrus vägnar. Hustrun Kerstin Arvidsdotter var mor till Lars Ingemarsson och det finns omnämnt att hon ersatte Kolthoff ekonomiskt för hans besvär med arvingarnas ärenden.


En annan iakttagelse: Mer än hundra år efter Erik Henrikssons levnad ritade Fernow upp i sina släkttabeller en ”Henrik Luth?” som far till Erik Henriksson. Frågetecknet får man tolka som att han var osäker och det var nog befogat. Möjligen var det bara en gissning orsakad av att Olof Luth i Nyed nämns som en målsman för salig Erik Henrikssons barn? Jag undrar därför precis som du om det finns något belägg för kopplingen mellan Anna och namnet ”Luth” eller om hennes tillnamn endast är orsakat av en fortplantning av Fernows osäkra antagande?


En tredje iakttagelse är att Luths hustru var en Arvidsdotter, Lars Ingemarssons mor var samma Arvidsdotter och Kolthoff var gift med en Arvidsdotter [Roman]. Detta är signifikant med tanke på att Erik Henrikssons son hette Arvid