NULL Skriv ut sidan - SV: Berg

Anbytarforum

Titel: SV: Berg
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-03-06, 21:02
Hej,

Jo, släktnamnet Le Brun är kopplat till personer i Sverige med vallonska rötter. Problemet med Barbro Mårtensdotter Le Brun (se Carina Widells inlägg här den 2024-03-06, 15:44) är att ingen Mårten Le Brun är känd bland vallon-släktforskare. Därför har den eventuella vallonska bakgrunden inte bekräftats i detta fall.

Barbro gifte sig, som sagt, den 14/10 1709 med herr-tjänare Anders Andersson Berg i ”salige Pukens gård” i Maria Magdalena församling på Södermalm i Stockholm (EI:1, sida 46). Tack vare upplysningen om att de gifte sig i ”Pukens gård” har information hittats som svagt tyder på att herr-tjänare Anders Andersson Berg var gift i ett senare äktenskap med Anna Maria Meurman (1666 – 1727) i hennes 1:a gifte (se bifogad bild). För resonemanget kring denna information, se denna länk (där jag, emellertid, har gjort resonemanget att det var herr-tjänare Anders Andersson Bergs pappa som var gm Anna Maria Meurman): https://forum.rotter.se/index.php?topic=176804.msg1644979#msg1644979. (Tips: resonemanget finns i den långa textens första del.  :D )

Anna Maria Meurmans make, Anders Berg (död före 1721), var kommendant vid Tavastehus enligt den sekundära källan (se bifogad bild). Tavastehus ligger ca 5 mil söder om Myttäälä i Päkäne socken i Finland som ska ha ägts av överste Erasmus Hare (död 1642) enligt sekundär källa (se TAB 6 här: https://www.adelsvapen.com/genealogi/Gyllenanckar_nr_47). Erasmus var gift med Agneta Gyllenanckar, som var kusin till Ankarsrum bruks grundare Gabriel Gyllenanckar (död 1657). Emellertid kan den geografiska närheten mellan Tavastehus och Muttäälä självklart vara ett, av slumpen skapat, sammanträffande (och en långsökt koppling skapat av mig  ;D ).

Länk till ovan nämnda (lysning- och) vigselnotis:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055217_00028#?c=&m=&s=&cv=27&xywh=364%2C1014%2C3004%2C1444

Vid lysningen kaverade bergsprängare Olof Håkansson.
Har någon möjligen hans namn bland sina anteckningar?

----------------------------

Den 24/6 1688 döptes fd ryttare Anders Berg och hustru Elisabeta Johansdotters son Anders vars föräldrar hyrde bostad i ”Mummans gambla gårdh” vid Östra Kyrkogatan i Katarina församling, som också ligger på Södermalm i Stockholm (CI:4, sida 272). Faddrar var Herman Schult(z), hustru Malin Mårtensdotter och Anna Andersdotter.

(Det fanns en annan, samtida, Anders Berg i Katarina fs, men eftersom hans son Anders döptes 8/8 1693 (CI:5, sida 573) bör inte han ha varit pappa till herr-tjänare Anders Andersson Berg (vigd 1709). Det bör heller inte ha varit han själv som var herr-tjänaren eftersom han står som svåger till Peder Eriksson Hentzig, vars hustru hette Maria Olofsdotter Berg, i en dopnotis daterad 7/9 1691 i Katarina fs (CI:4, sida 739). Han lär alltså ha hetat Anders Olofsson Berg.)

Länk till dopnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055753_00149#?c=&m=&s=&cv=148&xywh=354%2C195%2C3042%2C1435

Sonen Anders (dp 1688) kan ha varit herr-tjänare Anders Andersson Berg, som gifte sig 1709 med Barbro Mårtensdotter Le Brun. I sådant fall var han då 21 år gammal. Möjligheten finns förstås också att barnets pappa, fd ryttaren Anders Berg, var herr-tjänaren Anders Andersson Berg.

Den i dopnotisen omnämnda ”Mumman” bör ha varit Jacob eller (mindre troligt) hans bror Abraham Momma, båda adlade Reenstierna. Deras bror Welam Momma var järnbruksägare och hans hustru, Maria, hade släktnamnet Brun/(de) Bruyn.

Faddern Herrman Schult var troligen samma person som raskmakare Herman Schultz. När hans son, Magnus, döptes den 20/7 1688 i Katarina fs (CI:4, sida 278) var bl.a. vinskänk Hindrich Lylo och klädmakare Hans Tillman faddrar. Hindrich Lylo var då svåger till perukmakare, sedan vinskänk, Jonas Gode. Släktnamnen Tillman och Gode är också kopplade till vallon-svenskar, men även i detta fall har de eventuella vallonska rötterna inte kunnat bekräftas (om jag minns rätt).

Eftersom jag är intresserad av Barbro Mårtensdotter Le Brun har jag hållit ögonen öppna efter namnet Anders Berg då jag har letat i Stockholms församlingars kyrkböcker, men möjligen har jag gjort anteckningar endast då exempelvis ett barn Anders, som i ålder kan ha varit Barbros make, har hittats. Med andra ord kan ovan nämnda paret ”fd ryttare Anders Berg och hustru Elisabeta Johansdotter” ha fått andra barn i Stockholm. Ett tips för den som vill leta är att det finns register till många dop-/födelseböcker i Stockholm.

Vänliga hälsningar,
Jan