NULL Skriv ut sidan - SV: Antavla på datorn

Anbytarforum

Titel: SV: Antavla på datorn
Skrivet av: Klas Wallén skrivet 2024-02-20, 12:20
Hej Sofia!

Det är klart att du kan göra ett slags antavla på din dator om du har excell, word eller liknande och är duktig på att använda de programmen, men jag skulle rekommendera dig att skaffa ett billigt och bra släktforskningsprogram. Du betalar för programmet en gång och sedan laddar du ner det på din egen dator och behöver aldrig betala nått igen om du inte vill uppgradera programmet i framtiden. Det är alltså inte som ancestry eller arkiv digital med mera. Fördelen är ju att du får din släktforskning på din egen dator och inte bundet till olika abonnemang. Men ifall du ska börja släktforska på allvar så bör du ju använda dig av riksarkivet eller betala för arkiv digital eller ancestry, för att få tillgång till källorna du behöver för att komma vidare i din forskning.

Jag har själv minsläkt som går att köpa och ladda ner från Dannbergs data på nätet men det finns flera andra bra alternativ. Minsläkt kostar 560 kr i nuläget.

Du skriver att du är ny i släktforskningsvärlden men jag antar att du vill fortsätta och då är det viktigt att få ordning och reda på dina data. Det blir även trevligare, proffsigare och mer överskådligt när du kan få in bilder i ditt program och kunna se träden från olika perspektiv/utgångspersoner.
Med ett släktforskningsprogram kan du lätt göra bra antavlor, säkert lättare än vad du kan i word med mera.

Ifall du inte gått en grundkurs i släktforskning hos någon lokal släktforskningsförening skulle jag föreslå att du gör det. Ifall du är helt ny innom släktforskningen kan du ju lätt göra analoga antavlor i början och sedan skaffa dig ett program. Det vikiga är att du lär dig att släktforska på riktigt och inte bara använda dig av andras uppgifter på nätet. Ifall du inte har tillgång till sådana kurser eller inte vill eller har tid att gå en sådan kurs finns det säkert någon bra bok om släktforskningens grunder du kan köpa istället. Kolla rötters bokhandel till exempel.

VH och lycka till

Klas