NULL Skriv ut sidan - SV: Hybinette

Anbytarforum

Titel: SV: Hybinette
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2024-02-15, 08:13
Hej Anneli!

Denne vinköpare Amund Hybenett finns med i Nordisk Vallongenealogi del II som barn i Tabell 29 sid 40. Han borde ha fått en egen tabell, eftersom han är född på 1600-talet och bildar egen familj, men jag hade väl inte så mycket information om honom, när boken skrevs (2013). Så här ser hans tabell ut i min databas nu med uppgifter jag fått av andra forskare:

"Ammun Hubinette, son till Jacob (tab 29), är f c 1682 i Harg. Han utbildar sig vid Vinskänksocieteten i Stockholm från 1/10 1703 till 14/9 1705. Enligt Karlskrona rådhusrätt protokoll 28/1 1713 har han som vinskänk i staden kommit i konflikt med ägarna till de fem redan etablerade vinkällarna i staden. Sin borgared har han avlagt 6/11 1711. Ammun döms att nedtaga sin vinkrans men säger själv, att han av stadens amiral fått hjälp att skicka en supplik till konungen i Bender.
  Det lyckas tydligen, eftersom rådhusrätten i ett ärende 17/9 1715 noterar, att Ammun arrenderar Stadskällaren enligt kontrakt upprättat 1/6 1714. I ett ärende från rådhusrätten 22/5 1717 omtalas hans svärmor madame Hylthen, som troligen avser rådmannen Magnus Hylthens änka Catharina Strandel. Ammun är dopvittne i Karlskrona Amiralitetsförsamling 1/5 1719 och namnet stavas då Annon Hoijtbijneth".

Med mer forskning borde det gå att hitta fler uppgifter, namn på hustru och eventuella barn samt hans fortsatta liv under Frihetstiden. Kanske en uppgift för dig, Anneli?

Vänliga hälsningar
Kjell