NULL Skriv ut sidan - SV: Kartor över Malmö

Anbytarforum

Titel: SV: Kartor över Malmö
Skrivet av: Jonas Granberg skrivet 2024-01-10, 14:58
Hej Eva!

Vill börja med att tacka för din hjälp. Läste dina tankar med intresse. Det ledde till att jag gick tillbaka till husförhörslängderna igen, för att åter läsa igenom det som var aktuellt för mig. Breddade även min genomgång något och efter några timmars efterforskningar kom jag fram till ett annat resultat än det du presenterade. Min ursprungliga tvekan till det du presenterade beror på att jag har en senare notering, där Åke bor på nr 6, fortfarande hos Emanuel Bager. När jag sedan åter tittar i den aktuella husförhörslängden (ArkivDigital: Malmö Sankt Petri (M) AIa:7 (1827–1832) Bild 10 / sid 5) så ser jag att volymen börjar med nr 1. Där står Emanuel Bagers bror Isak som innehavare av nr 1–5. Närmast efter följer sedan Emanuel med familj, som innehavare av 6–23. Tror nu att 1–5 och 6–23 syftar på att Isak och Emanuel är innehavare till 1–5 respektive 6–23. Efter Emanuel följer i husförhörslängden noteringar om personer som bor på 15, 16 och 20. Misstänker att dessa hyr in sig i fastigheter som ingår i Emanuel Bagers fastighetsbestånd. Sedan följer nr 25 och nr 26.

Jag har tänkte att numren syftar på husnummer, men som jag nu förstår det så syftar det på tomtnummer. Stämmer det?

/Jonas