NULL Skriv ut sidan - SV: Inflyttad eller utflyttad eller vad?

Anbytarforum

Titel: SV: Inflyttad eller utflyttad eller vad?
Skrivet av: Bo Dalenius skrivet 2023-12-21, 20:40
Oj tack alla ... Jag skall försöka ta in allt och se om jag får ihop det! Det märkliga i det hela är att den berättelsen jag fått ifrån min mamma om morfar var att hans pappa var okänd för honom och att han och hans syster blev bort adopterade till olika familjer i Krokek. Det jag nu hittat är bland annat att systern var en halvsyster med en annan fader och att hon adopterades bort direkt. Däremot har jag hittat en bror till min morfar Gustav som dog väldigt ung. Det är detta som driver mig att försöka få fram vad som hände. Jag har också sett att pappan och mamman alltså Sven Gustafsson Eklöf och Johanne Oline separerade/skilde sig och  flyttade ned till Krokek respektive Stockholm. Men som sagt alt är så rörigt så jag måste gå igenom allt igen. MEN en fråga, att personer registerades i husförhörslängder eller mantalsskrivningar ... betyder det säker att dom faktiskt bodde där? Kan dom ha varit skrivna på en ort men i själva verket bott någon annan stans? I böckerna från Stockholm där jag hittat dom står dom som frånvarande ...