NULL Skriv ut sidan - SV: Per Andersson Lassamåla 1702

Anbytarforum

Titel: SV: Per Andersson Lassamåla 1702
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2023-12-19, 17:53
Hej,
Nej, inget är ju solklart, som du säger.

Men du har nog rätt i att Ingeborg då inte är Per Persson d ä:s hustru. Jag har inte uppmärksammat att där finns en dödnotis för hans hustru och barn från 1711. Tittar man i mantalslängden tror man ju lätt att Ingeborg är hans hustru.

Men när det gäller Kirstin undrar jag ändå om hon inte hamnade i Karsamåla/Kallamåla.

1707 gifter sig hennes syster Sissa med Olof Persson i Karsamåla. De finns inte i Karsamåla längre fram. Det dör en Olof Persson i Karsamåla 1708, men han verkar vara för ung och sannolikt inte gift eftersom hans fader omnämns. Jag har inte gjort några djupare försök att efterforska dem.

1710-08-07 gifter sig drängen Måns Persson, även han ifrån Karsamåla, med pigan Kirstin Persdotter i Gusemåla. De bosätter sig i Karsamåla Östregård och senare i Kallamåla. Ganska långt att hämta dopvittnen från Gusemåla, särskilt som barnen föds höst och vinter, och Sissa verkar ju inte vara kvar i Karsamåla längre.
Barnen, de jag har funnit är 4 flickor och 1 pojke, heter Karin, Elin, Ingeborg, Sissela och Per. Karin Ingeborg, Sissela och Per är ju alla namn som överensstämmer med Kirstins syskonskara (även om namnen är rätt vanliga).

När det gäller dopvittnet till Jon 1704 har jag tänkt att det är Kirstin Månsdotter i södregården som är dopvittne.

Mvh
Marie