NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Bures släktbok

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Bures släktbok
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2023-12-16, 21:20
Ja, ska man tänka digitalt (dvs. antingen/eller) så visst lutar det åt att Anna Månsdotter Gammal i Njurunda
var dotter till borgaren Måns Hansson Gammal i Gävle (som senare flyttade till Hudiksvall och slutligen till Iggesund
i Njutångers socken). Tillnamnet och härkomstorten blir tillsammans ett starkt argument för. Lite mer osäker är
frågan om Måns Hansson Gammal kan vara identisk med den Måns Hansson i Gävle som gifte sig med
Bureättlingen Malin Olofsdotter. Men de rör sig bevisligen i samma kretsar.

Om Anna Månsdotter Gammal i Njurunda nu är dotter till Måns Hansson Gammal kan man undra varför hon och
hennes familj inte tar över Måns skattehemman i Iggesund. Att man har barn är i sig inte en garanti för att de kan
bistå. Sjukdom, brist på medel, långt avstånd kan göra det svårt, och det är inte heller sagt att Måns och hustrun
ville flytta ifrån sitt hemman för att trängas hos ett barn. Hur relationen dem sinsemellan var påverkar förstås också.

Det fanns då ett annat alternativ, och som fortfarande används runtom i världen där äldrevård inte finns eller fungerar:

man uppbjuder sig själv till sytning. Det innebär att om arvingarna inte vill eller kan ta hand om en kan jag överlåta
min egendom till någon obesläktad person som i gengäld lovar att försörja mig livet ut. (I en annan tråd på Anbytarforum,
om släkter med namnet Bröms, nämner jag Petrus Stigonis, före detta kyrkoherde i Bergsjö. Trots att han hade
arvingar ville eller kunde de inte ta hand om honom och hustrun. Därför uppbjöd han sig och makan till sytning på
flera ting, bl.a. 1603. De som erbjöd sig skulle samtidigt få lagfart på deras hemman.)

Angående den hemmansfrihet som nämns för Iggesundshemmanet i jordeboken 1651 återgår den på ett kungligt brev

daterat 13 september 1647:

[Rubrik:] ”Öpet breff för Måns Hansson j Igsundh, att niuta be[mäl]te Heman fritt såsom och n.[ågre?] T(unno)r Span(måhl)

åhrligen vthj sin lijfztijdh och hans Hustros Enckiestånd”
[Brevtext:] ”Wij Christina (etc). Göre witterligit, att Wij aff gunst och nåde opå brefwijsares och gamble Skattdragares
Måns Hanssons vnderdånige ansökiande vthj anseende af hans höge ålder och fattige Lägenheet, såsom och vthj råkade
stor olägenheet, förmedelst en Hastigh wådeld, som hans Hemman och all hans Egendomb afbrändt: och j aska lagt hafwer,
hafwe nådigst vndt och effterlåtit, som vthj här medh och j krafft af detta Wårt öpne breff vnne och effterlåte honom Måns
Hansson hans egit halfwa skattehemman Igsund be[nämp]d vthj Helsingeland, och Nööt-[fol. 1961r:]ånger Sochn belägit att
niuta, bruka och behålla, qwitt och frij för alle der afgående wisse och owisse Vthlagor /:extraordinarie Krigzhielperne,
Kyrcketijenden, Byggningz och Saltpetershielpen vndantagandes:/ vthj sin Lijfz tijdh, och hans Hustru, der hon honom
öfwerlefwer så lenge hon Enckia sitter. Wijh hafwe och j lijka måtto vndt och effterlåtit honom j sin Lijfztijdh och hans Hustro
der hon honom öfwerlefwer vthj sitt Enckestånd Tijo T(unno)r Span(måhl) af någor behållen Spanmåhls Ränta att bekomma,
hwilken Landzhöfdingen dersammestädes honom tillordna skall, j anseende, att en Wår och Chronones Sågqwarn opå hans
ägor oprättadt och bebydt är och han derföre inthet wederlagh niuter. Der alle som wederböre wete sigh tilbörligen att
effterrätta icke görandes här emoth j någor måtto.”
[Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/244 (1647), fol. 1960v, RA-bildid: A0038739_00022]

(Jag skriver i Notepad, en ren texteditor utan formatering, men Anbytarforum klarar visst inte av att radbryta text som klistrats
in i svarsfältet. Därför har jag lagt in manuella radbrytningar ovan.)