NULL Skriv ut sidan - SV: Per Andersson Lassamåla 1702

Anbytarforum

Titel: SV: Per Andersson Lassamåla 1702
Skrivet av: Claes Håkansson skrivet 2023-12-11, 16:06
Intressant med Börjesson i Gusemåla och om det är Per Persson.
För 1705 i mantalslängden så är Per Persson den enda Per. Sven bör ju vara Sven Månsson som finns i både Norragården och i Södragården, I norragården är Per Persson d ä tillbaka 1706 för den gårdsdelen.
Jag antar att Per Persson är samma person som Per Börjesson och Per Bresson eller Per Boesson som några tolkat texten. Allt kuggar i lite för bra?

Jag tycker att bitarna har fallit på plats för Per Persson och Kerstin Nilsdotter och deras dotter Maria eller som Maria ofta stavas i Vissefjärda Marja. Har sett det på flera ställen.

Har nog hittat en son till Per Jönsson. Åsle Persson, Gusemåla gift i Långasjö med Ingerd Erngislasdotter 1698-05-29.
Jag har inte hitta några dopvittnen ifrån Gusemåla för deras barn. De bodde i Västra Kråksjö, Ljuder socken. Han dör 1725, då 52 år.
Han bör vara född runt 1673. Åsle känns då som ett familjenamn, med Per Perssons son Åsle.

Per Perssons son Åsle gifter sig 1747 med Karin Johansdotter från Bockabo Östra gård. I övrigt stämmer alla Maries uppgifter.
Funderar lite på båtsmännen och deras barn som Maria var dopvittne till. Var de släkt med Maria på något sätt?
Olof heter ju Persson, har inte hittat någon vigsel eller annan uppgift om honom. Peter Hök kom från Ingelsmåla och gifte sig med Gertrud Persdotter ifrån Lassamåla år 1750. Åldersmässigt skulle Gertrud kunna vara en dotter till Per och Maria, men svårt att hitta lucka i barnaskaran.

Hittade en Brita, död 1714 i Lassamåla. Kan detta vara Olof Svensson hustru? Skulle vara född runt 1735.


Angående stavning och namn så hittade jag ett dopvittne Gunilda från Gusjömåla. Söker jag på Gusjömåla så får jag upp Gusemåla. Misstänker att detta är en äldre stavning. Hoppas att jag återfinner dopnotisen.


Med vänliga hälsningar
Claes