NULL Skriv ut sidan - Gästgivare Anders Engströms barn

Anbytarforum

Titel: Gästgivare Anders Engströms barn
Skrivet av: Eva Gustafsson skrivet 2023-12-10, 20:29
Att det kan bli fel i hf med bl.a namn och födelse är ju inget ovanligt,  men hur ofta händer det att barnen sen heter nåt annat? Fick inte oftast första sonen namn efter fadern?
Anders Engström och Kristina Björnberg får fem barn, bl.a:
Maria Kristina född 1767 i Godegård, i hf står hon som född 1766.
Anders född 1768 i Godegård. I födelseboken heter han Johan.
Vad ska jag skriva in i pappren, Anders eller Johan?
I bouppteckningen efter Anders Engström (död 16 juni 1786 i Hällestad) står sonen som Anders.
Dom övriga barnen är Anna Lisa född 1770 i Godegård, även hon nämns i bouppteckningen, samt sonen Magnus född 1771 i Godegård.
Maria Kristina nämns inte i bouppteckningen, jag har försökt ett flertal ggr att titta i dödboken men kan inte hitta henne där.
Dom fick även sonen Peter född 1775 i Godegård. Peter står som "död" i hf 1770tal i Hällestad Österby. Jag har inte hittat honom heller i varken Godegård eller Hällestad  dödbok.
Familjen flyttar iaf till Hällestad efter 1775, men tyvärr vet jag inte vilket år dom kom dit.
Sonen Anders/Johan finns inte med i bouppteckningen efter Kristina Björnberg död 23 april 1808 i Risinge socken. Antar att även han är död.
Finns det nån som kan hjälpa mig att hitta Peter, Maria  Kristina och Anders/Johan när dom dog?


Mvh Eva.