NULL Skriv ut sidan - SV: Momma

Anbytarforum

Titel: SV: Momma
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-12-07, 14:12
Hej igen!

Sedan sist har jag funnit "Mummans gamla gård", eller snarare en tomt med assessor Reenstiernas stenbodar. De finns i Holms tomtbok 1674 folie 55 (kvarteret Stora Stenbodarna) och bör ha legat vid västra delen av dagens Fjällgatan.  8)

Nu har jag en annan fråga!

Vid dop den 23/1 1690 i Katarina fs i Stockholm (CI:4, sida 501), av skepps-"bardberens" [skeppsbarberare?] Christopher Schröder och hustru Anna Schröders barn Christopher, var bla Didrick Mumma fadder.

Eftersom man med "Mummans gamla gård" troligtvis menade "Mommans" (eller mer precist "Reenstiernas") i samma födelsebok som Didrick Mommas namn blev registrerat (CI:4) tycks det mig sannolikt att Didrick Mumma egentligen hade släktnamnet Momma. Dessutom har jag nu sett ett flertal andra dopnotiser i Katarinas volym CI:4 i vilka "Mummans gård" (inte Mommans gård) är omnämnd. Emellertid har jag inte hittat förnamnet Didrick i Svensk ättartal om släkten Momma (Svensk Slägtkalender volym 10, sidorna 371-374). Eftersom några i släkten Momma var gifta med personer i släkten Toutin, i vilken en person senare var gift med en person i släkten Meurman/Mannerstedt (som jag tycker påminner om Mumma) har jag också letat i denna senare släkt efter namnet Didrick (i von Schantz och i Riddarhusets originalgenealogier), men inte hittat namnet Didrick där heller. Därför undrar jag om någon har ytterligare information om denne faddern Didrick Mumma.

Länk till notisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055753_00263#?c=&m=&s=&cv=262&xywh=3213%2C2818%2C3035%2C1435

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Tack vare ovan nämnda dopnotis med namnet Didrick Mumma har jag hittat det digitaliserade registret över dop i tyska Sanka Gertrud församling i Stockholm (1639 - 1700). I det finns en "Barbierer" (barberare förmodar jag) Diterich Momma vars barn Margareta döptes "1Ö80 5/12", som jag misstänker betyder 5/12 1680. Eftersom Didrick Mumma var fadder vid dop av en barberares barn misstänker jag vidare att Didrick Mumma och Diterich Momma var samma person. Vidare hittas i registret "Momma Arndt, Kaufman" vars barn "Dietrieh" döptes "1656 lU/l" och möjligtvis var det detta barn som blev barberare, dvs Barbierer Diterich Momma.

Namnet Arndt/Arend finns inte heller i ovan nämnda sekundära källor. Vid tillfälle ska jag jämföra dopvittnens namn för att se om det möjligen kan ge tecken på släktskap (utöver det gemensamma släktnamnet Momma) mellan Arend samt Dietrich och de övriga "redan kända" medlemmarna i släkten Momma / Reenstierna. Om någon redan har gjort detta arbeta skulle jag bli tacksam för delning av information!