NULL Skriv ut sidan - SV: Per Andersson Lassamåla 1702

Anbytarforum

Titel: SV: Per Andersson Lassamåla 1702
Skrivet av: Claes Håkansson skrivet 2023-12-05, 14:26
Hej igen,
har försökt bena vidare på Maria Persdotter och funnit en del, men det blir väldigt mycket data o lätt o hamna på villovägar. Det forskas ju från olika håll och jag har lånat information från andra forskare och försökt lägga ihop det med min egna. Tacksam för all hjälp och synpunkter på ev felaktigheter

Maria Persdotter död 1782 80 år. Hon bör vara född runt 1702.
 Det finns ingen födelsenotis. Många dopvittnen från Gusemåla Norragård drog först till sig mina blickar, men min teori är att hon är dotter till Per Jönsson och Gertrud Andersdotter i Gusemåla Södergård.
 
 Hon gifter sig 1732 med Per Andersson, Lassamåla. Hon ska då ha varit piga i Gusemåla.
 De får 12 barn och dopvittnena brukar kunna ge en vink om släktskap.
 1733 föds Maria och dopvittnen är Jacob i Lassamåla och Maria i Skärvet, Mortorp.
Jacob är Pers bror och Maria är Pers syster och hon gifter sig 1731 med Anders Svensson i Skärvet.
 
 1734 föds Anders och dopvittnen är Jon i Gusemåla, Olof i Pukeberg, h Ingrid i Pukeberg, Mortorp och pigan Maria i Ingelsmåla.
 Jon är Jon Persson i Gusemåla Norragård. Olof är troligen en son till Håkan Olofsson och Sigrid Jacobsdotter som kan vara ett dubbelgifte med Pers föräldrar, Anders Jacobsson och Ingeborg Olofsdotter. Pigan Maria ?
 
 1736 föds Maja eller Maria och dopvittne är dr Sven i Ödemåla, troligen Pers bror och hustru Anna i Torsjö. Troligen Anna Mikaelsdotter gift med Olof Håkansson.
 
 1738 föds Per och dopvittnen är Anders i Gusemåla Norragård, drängen Olof i Gusemåla, hustru Ingrid i Alsjökulla och pigan Karin i Alsjökulla.
 Anders Persson i Gusemåla Norragård är bror till Jon Persson ovan. Olof är troligen son till Per Persson och Ingrid Nilsdotter i Gusemåla Norragård. Ingrid är då syster till Pers mors make Anders Nilsson i Ödevata. Hustru Ingrid i Alsjökulla är troligen gift med Inge Månsson och Karin kan vara deras dotter.
 
 1740 föds Ingrid och dopvittnen var Olof i Ödevata. Pers halvbror och Karin i Buggehult.
 Karin Staffansdotter gifter sig 1738 med Jöns Persson från Gusemåla. Jöns är troligen en bror till Maria.
 
 1742 föds Olof och dopvittnen är Sven Persson i Fiddekulla och hustru Maria ?. Dessa är frågetecken.
 
 1745 föds Stina och dopvittnen är Petter i Ödevata och hustru Ingrid i Lindehult.
 Petter eller Per är troligen son till Per Persson och Anna i Ödevata. Han var gift med Gertrud Gummesdotter i S Målatorp. Ingrid var troligen gift med Anders Persson i Lindehult och dotter till Anders Persson i Gusemåla Norragård.
 
 1747 föds Peter och dopvittnen är Per Gummesson (Germundsson) i Stolpabäck och hustru Kerstin i Alsjö.
 Kerstin kan vara Kerstin Staffansdotter gift med Gumme Håkansson, syster Botils Per Gummesson  är från Alsjö eller hustru till Sven, Pers bror i Västra Alsjö, Mortorp.
 
 1749 föds Jacob och dopvittnen var Börje i Gusemåla och hustru Kerstin i Gusemåla.
 Börje var son till Anders Persson i Gusemåla Norragård. Troligen är det också Kerstin Persdotter fr Lindeshult g med Petter (Per) Ingesson i Gusemåla Norragård.
 
 1751 föds Maria och dopvittnen var Sven Månsson i Alsjömåla och hustru Anna i ??. Sven Månsson var gift med Gunilla Johansdotter ifrån Knappsmåla.
 
 1754 föds Nils och dopvittnen var Mattis Nilsson i Rukebo och hustru Lisbet i Torsjö.
 Mattis var född i Skuteryd och först gift med Karin Nilsdotter ifrån Fiddekulla och i ett andra gifte med Gertrud Jonsdotter i Rukebo. Elisabet är troligen Elisabet Tryggesdotter, född i Hallasjömåla och i ett första gifte med Per Johansson i Björnabygden och senare med Henric Olsson, Torsjö.
 
 1756 föds Jonas och dopvittnen var Nils Persson i Korpemåla och hustru Elin i Ödevata.
 Nils var troligen född i Korpemåla och gift med Ingeborg Bondesdotter. Hustru Elin är gift med Olof Andersson, Pers halvbror.
 
 Mycket pekar här på Gusemåla Norragård, men om jag tittar på var Maria är dopvittne så tappar jag den tråden. Tror personerna i Gusemåla Norragård var vänner och kanske släkt längre tillbaka.
 
 Jag har lånat uppgifter från andra forskare och kontrollerat en del och kommit fram till:
 
 att Maria var dotter till Per Jönsson och Gertrud Andersdotter i Gusemåla Södergård. Per skulle varit född i Brunamåla, Långasjö socken och Gertrud var troligen dotter till Anders Larsson i Gusemåla Södergård. De gifter sig 1701.
 
 Det saknas födelsedata, men följande barn kan de haft:
 Maria född 1702, Ingrid född 1709, Botil född 1710, Inger född 1712, Jöns född 1718 och Karin född 1720. De gifter sig 1701 och det känns som om det fattas några barn fram till 1709 så Maria kan ju passa in.
 
 För Ingrid, Inger och Karin har jag inte hittat mer uppgifter.
 Botil var gift med Per Gummesson ifrån Alsjö. De gifter sig 1731 och de bosätter sig i Gusemåla Södergård. Jag tror att Botil dör 1742. Per står som singel f o m 1743 i mantalslängden. De får minst 4 barn det sista 1738.
 
 Brodern Jöns gifter sig 1738 med Karin Staffansdotter från Buggehult. Karin är dopvittne till Marias barn, Ingrid 1740 och Maria är dopvittne till Jöns barn, Peter 1739.
 
 Maria var troligen piga i Ödevata 1730. Står då som dopvittne till Per Perssons barn i Bromboda.
 Per Perssons barn Per född 1733 kommer att bosätta sig på Gusemåla Norragård. Har inte sett fler kopplingar, men de första barnen brukar ha nära släkt som dopvittne, så
 
 Per Gummesson och Botil Persdotter får 1735 en son Gumme och då står Carl och hustru Ingrid i Gusemåla som dopvittne. Kan Ingrid vara en syster till Maria och gift med Carl Nilsson. Gården var tidigare delad på Per Jönsson och Sven Månsson, 1/2 mtl vardera.
 Carl Nilsson har Sven Månssons gård och Jöns Persson och Per Gummesson har delar Per Jönssons del.

Det blev mycket text o som sagt tar jag tacksamt emot alla tankar på rätt eller fel tänk.

Mvh

Claes