NULL Skriv ut sidan - SV: Per Andersson Lassamåla 1702

Anbytarforum

Titel: SV: Per Andersson Lassamåla 1702
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2023-11-18, 21:54
Hej,

Nja, jag tror inte att häradsskrivaren skulle göra en tankegroda mellan Jakobsson och Svensson som upprepade sig i så många år. Om han gjort fel i ett eller två år, men det är alltför lång tid tycker jag. Jag vet faktiskt inte vad jag tror om det hela, det är jättekonstigt.

Det fanns två Per Andersson i Ödevatsmåla. Dels Per Andersson som var gift med Anders Nilssons syster Ingrid - se utdrag ur småprotokoll i min föregående post - och dels "din" Per Andersson, som bara bodde där ett år som nygift. Om du tittar bland födda i Ödevatsmåla 1733 så hittar du två små flickor födda med bara några veckors mellanrum: Marja f 1733-03-04, dotter till Per Andersson och Ingrid Nilsdotter, och Kirstin f 1733-03-26, dotter till Per Andersson och Maria Persdotter. (det framgår av dopvittnena att det var Kirstin som hörde hemma i Lassamåla). Redan 1704 var "din" Per Andersson tillbaka i Lassamåla och fick fler barn där.

Anders Nilsson hade för övrigt en syster till, Kirstin Nilsdotter, vigd 1707-06 med Per Persson i Norra Gusemåla.
Det kan kanske vara bra att ha i åtanke om du är på jakt efter lämpliga Maria Persdöttrar från Gusemåla. Visserligen får Kirstin och Per ingen dotter med detta namn enligt födelseboken, men det är stora glapp i deras barnaskara, så kanske några barn aldrig blev inskrivna. (Jag har inget faktiskt belägg för att Per Anderssons fru var barn till detta par, men det är en hypotes som verkar ganska rimlig)

Mvh
Marie