NULL Skriv ut sidan - SV: Christian Jönsson Crongren

Anbytarforum

Titel: SV: Christian Jönsson Crongren
Skrivet av: Ola Lidén skrivet 2023-11-13, 16:11
Vid sonen Carl Gustafs dop den 8 mars 1785 fanns bland faddrarna kassören Christian Crongren och fru Botella (Betella?) Crongren.
Svea artilleriregementes församling CI:4 sid 13

Tack, den sonen har jag inte hittat. Däremot har jag sett Botella Crongren någonstans. Egentligen känns det som jag har fel kille, jag förstår inte varför Christian har namnet Crongren och kan inte se kopplingen till de andra Crongren. Cristian Jönsson Crongren som jag har är son till Maria Sophia Christiansdotter Fick och Jöns Persson i Landskrona, född 1749-12-07. Christian finns nämnd i moderns bouppteckning. Det kanske är två olika Christian ..... Crongren?

Maria Sophia Fick: Landskrona rådhusrätt och magistrat (M) FIIa:10 (1766-1770) Bild 4550 / sid 857 (AID: v159255.b4550.s857, NAD: SE/LLA/10165)   "..hattmakaren Olaus Strandborgs hustry Madame Maria Fick den 3 sista juli  med döden afgått samt efter sig lämnat bemälda? enklingem, med fyra bröstarvingar, nämnligen sonen Christian Jönsson Crongren 20 år gammal aflad med första giftet.  med Jöns Persson. Med nuvarande man enklingen, sonen Jonas på 10:e året, samt döttrarna Christina på 15:e året och Pernilla Starandborg på 6:te året ........