NULL Skriv ut sidan - SV: Guillaume

Anbytarforum

Titel: SV: Guillaume
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2023-10-31, 15:50
Hej Jan!

Inte lätt det här. Jag tar frågorna i tur och ordning.

Fråga 1. Om dopvittnet Claes Gilliam 18/7 1709 i Almunge har jag följande information: dopvittne i Almunge 1705-09 vid flera tillfällen, dopvittne i Gottröra 30/11 1719,   dopvittne i Närtuna 3/9 1721 "Claes Gilliam ifrån Huusby", kallas adjunkt i Närtuna   mtl 1726-27, i Närtuna mtl 1729 "Klaud Gilliam adjunktus i Skeptuna sochn", ogift.
Man skulle nog behöva läsa kyrkböcker från Närtuna, Husby och Skepptuna för att samla mer information om honom. Min gissning är att han var bosatt i Almunge 1705-09.
Jag har numera placerat honom som son till Johan Tabell 4 sid 298 i NV del I.

Fråga 2. Jag förstår inte riktigt vad det är du vill bevisa. Har det egentligen någon betydelse, om Anton Gilliam och Mårten Bevi var släkt med varandra eller ej? Besöka huvudstaden kunde man väl göra utan att ha släkt där. Det känns långsökt att ana släktskap, bara för att Anton insjuknade i Åsby, där Mårten var rusthållare.

Fråga 3. Nej, soldaten Claes Gilliam finns inte med i NV. Jag har inga uppgifter alls om honom och ska nu se, om det finns mer information att hämta i GMR.


När det gäller gardessoldaten Clas Gillion har jag fortfarande svårt att se något samband med vallonsläkten Guillaume.

Hälsningar
Kjell