NULL Skriv ut sidan - SV: Oldenburg, Christian August Stockholm, född 1810

Anbytarforum

Titel: SV: Oldenburg, Christian August Stockholm, född 1810
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2023-10-19, 07:50
Du fick väl fel årtal på Christian August, borde väl vara 1810?
Svaret på första frågan är just det som gör att jag tror att Christian August Lejons farfar heter Oldenborg. Namnet är unikt i Nordingrå. I boken som utkom 1975 hade vi gjort en specialstudie av förekommande släktnamn. Nordingrå är inte unikt. Släktnamn bildades i första hand på socken- och bynamn, men inte hur som helst. Mönstret togs från Nordingråbor som utvandrat till Gävle, Härnösand, Strängnäs m.fl. städer. I Barsta hette man Nordin och Lundgren, i Bergsnäs Berglund och Nordlander, i Bergasåker Bergström och Berglund, i Binböle  Nordenmark, i Björnås Nordin, Nordstrand, Björklund, Åslund, Bergman, Wåhlström, Ålander och Bergström osv. Det finns en släkt som hade ett apart namn nämligen Ulfsparre. En lantmätare Olof Ulfsparre kom till Nordingrå 1817. En son Carl Olof, inhyuseshjon kallade sig inte Ulfsparre utan tog namnet Nor(d)berg. Fler i släkten, arbetare i Gudmundrå kallade sig Norberg och jag tror också att någon gren kallade sig Carlsson. När vi först stötte på namnet Oldenborg ställde vi oss naturligtvis frågan, vad kan detta namn komma från? Första tanken var fadern som var barnhusbarn från Stockholm.
Ja, jag är säker på att i Ångermanland, och troligen i många delar av Sverige florerade seden att modern gav oäkta söner namn efter fadern. Har inte du stött på det, eller kanske inte tänkt tanken?
Hur det gick till i Stockholm 1810 vet jag inte, helst eftersom jag inte bemödat mig att ta reda på ursprunget på modern Maria Eriksdr. Hennes namn skvallrar om att hon inte är född i Stockholm och att hon kan ha tillämpat namnskicket från hemorten.
Nej, om du säger att den förmodade faderns förnamn endast är känd av initialerna C.A. är det för mig en nyhet. Jag har läst brevet från Lars Sjöberg som vi fick för kanske trettio år sedan. Jag citerar: "En förment fader och namne (Christian August Oldenburg) till Christian August Snäll fanns i Stockholm. Enligt 1810 års mantalslängd för Maria församling, Västra del, kvarteret Överkikaren, hus nr 16, sidan 21 fanns en handelsbokhållare som var 30 år och heter Christian August Oldenburg.
På grund av avsaknad av mantalslängden för åren 1811-1819 har jag varit hänvisad till i första hand de årliga kronotaxeringslängderna. Han var skriven på samma adress även 1811. Här slutar alla spår efter "den äldre" Christian August Oldenburg.
Jag har sökt i kyrkoregister, över in- och utflyttningar, lysningar- och vigslar, födda och döda med ett alltigenom negativt resultat."