NULL Skriv ut sidan - SV: Oudart / Audar

Anbytarforum

Titel: SV: Oudart / Audar
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-09-20, 14:51
Hejsan,

Det var roligt med en så positiv respons på mina funderingar om Gertrud!

En följdfråga:

Kan en annan anledning (än den i förra inlägget om skam, som säkerligen kan ha varit en anledning) till att inget av Joris Dubois barn döpte någon dotter till Gertrud ha varit att hans änka Gertrud Niclasdotter inte var biologisk mamma till Joris barn? Jag ser i NV del 1 sida 200 (tabell 16) att ett precist datum finns för dopet av barnet Henrich. Står möjligtvis Henrichs mammas namn i dopnotisen? Finns fakta/information som visar, eller motbevisar, att Gertrud Niclasdotter var mamma till Joris (övriga) barn? Oberoende av om hon var mamma, eller inte, till Joris barn så hade, emellertid, både hon och barnen arvsrätt till masmästare Joris dödsbo.


Om vi utgår från att de tidigare nämnda eventuella släktskapen stämmer med verkligheten (inklusive att Gertrud Niclasdotter var mamma till Henrich, och att det var han som var ryttare Henrik De Boo) skulle hökare Johan Uddar/Oudart (tabell 23 i NV del 2 sida 156), som bör ha varit näst intill granne med bryggare Claes Bruuns dotter Anna innan de dog 1710, och ryttare Henrik De Boo ha varit sysslingar. (Jag känner att jag borde göra en schematisk bild här!  ;D ) Det kan naturligtvis vara en slump att Anna Bruun och Johan Uddar var (nästan) grannar, men jag har börjat inse (eller åtminstone misstänka...) att kulturen på 1600-talet var väldigt "beräknande" och att lite utrymme lämnades åt slumpen. Vidare misstänker jag (och har ofta fel!) att bryggare Claes Bruun var son till kolare Nicolas le Brun (tabell 13 i NV del 1 sida 110), som fick det utomäktenskapliga barnet med Gertrud, men eftersom jag börjar komma ifrån ämnet Oudart stoppar jag mina funderingar där.

Apropå namnet Gertrud, som ställer till problem vid sökning i dator eftersom tyska fs hette Sankta Gertrud, kan jag inte låta bli att berätta att vår granne Gertrud var jultomte hos min familj när jag var liten. Jag var nog bara 5-6 år då, men jag kommer fortfarande ihåg att jag tyckte det var något mystiskt med tomtens ljusa röst.  ;D Ursilla misstänker jag är en form av Ursula, som låter tyskt i mina öron precis som Gertrud. Jag föreslog i mitt tidigare inlägg att Cicilia Boij (Boy) skulle kunna ha varit dotter till Lars Thorssons änka (och Anna Bruuns granne), Ursilla Mårtensdotter, men jag inser nu att det kan ha funnits andra anledningar till att dödsboet hade innestående pengar, som tillhörde Cicilia (tex ett förmyndarskap, som inte nödvändigtvis behöver betyda ett släktskap).

Inte heller kan jag låta bli att berätta att jag "dök på" ett annorlunda fall med sk dubbelt hor för något år sedan. Det var två gifta par som hade utomäktenskapliga förhållanden med varandra (heterosexuella förhållanden kanske jag borde tillägga).  ;D Jag har skrivit om det här på Anbytarforum, men kunde inte hitta det bland mina tidigare inlägg (som tycks ha blivit för många med tiden!).

Hoppas det går att få fram mer information om kolare Nicolas och Gertruds utomäktenskapliga barn! Själv drar jag mig tillbaka till 1600-talets Stockholm.

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Bifogad bild visar ett förslag om tidigare nämnda eventuella släktskap.