NULL Skriv ut sidan - SV: Oudart / Audar

Anbytarforum

Titel: SV: Oudart / Audar
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2023-09-19, 20:37
Hej igen Jan!

Jag ska försöka besvara dina frågor.
1. Johan Uddar (Oudart) finns som Tabell 23 i NV del II sid 156.
2. Johans far är Jacob Oudart (-1697) som Tabell 22. Jacobs far är troligen Johan Odar (Oudart) som Tabell 18. Om denne skriver jag att "Han har redan på 1640-talet vuxna söner och bör vara jämnårig med Nicolaes (tab 1), kanske är de bröder". Nicolaes är den kolare vid Abbortorp i Tuna, som dör omkring 1656.
3. Ett mycket intressant uppslag, som jag borde ha kommit på själv! Flicknamnet Gertrud är som sagt mycket ovanligt på vallonbarn. När jag besvarade ditt förra inlägg, gjorde jag en sökning i min egen databas för att hitta namnet Gertrud. Och fick hur många träffar som helst. Tyvärr på församlingen Tyska Sankt Gertrud! Så jag gav upp.
Om nu Gertrud Niclasdotter är identisk med den "frantzoos kåna Gertrud som hade födt barn i Mogata sokn ...", så får vi en naturlig förklaring till avsaknaden av barnbarn till Joris Dubois med namnet Gertrud. Hennes oäkta barn med den gifte kolaren Nicolas le Brun hade dragit skam över hennes rykte och namnet Gertrud ville man därför inte ge något av barnbarnen!
4. Namnet Ursilla kan jag inte påminna mig ha stött på i någon vallonfamilj.
5. Din med fet stil skrivna hypotes, att Gertruds oäkta barn kan ha döpts till Per är intressant och kräver en djupdykning i Norrköpings arkivalier omkring 1657. Det är framför allt Norrköpings rådhusrätt och Norrköpings konsistorium, som bör studeras. Jag vet inte i skrivande stund, om dessa arkiv finns bevarade och eventuellt filmade och tillgängliga hos ArkivDigital. Om så inte är fallet, kanske man måste göra ett besök på Landsarkivet i Vadstena. Vi kan ju alltid be om hjälp från den stora allmänheten, dvs landets släktforskare, för att föra utredningen vidare. Det skulle vara utomordentligt intressant, om det finns en utredning på det oäkta barnet. Enkelt hor var någonting man såg allvarligt på under 1600-talet. Dubbelt hor, när alltså båda var gifta, kunde i värsta fall leda till dödsstraff.

Stort tack för ditt inlägg, Jan, hälsar
Kjell