NULL Skriv ut sidan - SV: Norra Solberga

Anbytarforum

Titel: SV: Norra Solberga
Skrivet av: Karl-Henrik Rydén skrivet 2023-09-08, 21:31
Hej Kersti,Det är bra att du jobbar med detta. Men jag tror det är en svår nöt. Jag har ganska bra koll på de flesta församlingar i trakten (läs södra vedbo härad), men har inte hittat var de 'förlorade' barnen var födda. Men kanske har du bättre lycka.
Jag har gjort avskrifter av kyrkböckerna den intressanta tiden (i samarbete med andra) för Flisby, Norra Solberga, Askeryd, Bälaryd förutom de avskrifter jag har laddat upp på min hemsida (https://edshult.eu/Kyrkbok/Kyrkbok_Ing.htm). Eksjö, Björkö och Mellby saknas.
Dessutom saknas Norra Vedbo och Ydre härader, där de också kan ha varit bosatta.Vad det gäller Älgaryd så tror jag att det kan vara  ett dödfött barn till det par som vigdes 1750-09-30 i Flisby. Denne Nils Persson var sockenskräddare. Två (av mig) kända barn Sven född 1751-11-15 och Anders född 1754-05-24 båda i Hermestorp, Flisby.
Kanske var denna Nils Svensson i Hermestorp son till ryttaren i Älgaryd, Sven Johansson Roman och hans hustru Elin Svensdotter som hade barnen Johan född 1731-12-16, Annika född 1734-09 och Per född 1740-12-14 i Älgaryd. Jag vet inte var eller när Sven Roman och Elin Svensdotter var födda eller vigda, men Nils i Hermestorp, som enligt Flisby AI:1 var född omkring 1722, kan ha varit född innan de kom till Älgaryd. Sven Roman dör 1774-07-27 och Elin Svensdotter 1789-01 14, båda i Älgaryd.
/Karl-Henrik