NULL Skriv ut sidan - SV: Bromboda

Anbytarforum

Titel: SV: Bromboda
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2023-08-27, 17:37

1714 var hustrun Britta Månsdotter i Bromboda dopvittne när Sven Månsson och Karin Månsdotter i Gusemåla döpte sin son.
Britta var gift med bonden Per Torsson i Bromboda och syster till barnets mor.


I Södra Möre dombok 1714 omtalas att Måns Gummesson i Bamsekulla hade av änkan Britta Svensdotter i Bromboda som lån fråntagit en oxe, som betalning för de pengar han utlagt för henne såsom utlagor.
Måns skulle återgiva henne oxen och betala böter.
ArkivDigital: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kalmar län (H) EVIIAABA:441 (1714) Bild: 3620

Vad bra, då har vi ytterligare belägg för två slutsatser vi dragit, och vi vet att Britta var änka ytterligare ett år tidigare (förut var det ju datumet för Nils Månssons i Alsjökullas gårdsköp 1915)

Citera
När Zakris Danielsson och Maria Mattisdotter i Bromboda 1704 döpte dottern Kerstin, står bl.a. en Annika i Bromboda som dopvittne.

Jag vet inte vilka Zachris och Maria är, däremot flyttade de sedan till Andersmåla, där de fick sonen Daniel 1709. Vid det tillfället var dopvittnena Måns Larsson Bromboda Franz i Andersmåla Hustru Segrid i Andersmåla Piga Karin i Bromboda.

I mantalslängden dyker det 1723 upp en Daniel Börjesson i Bromboda, namnet Daniel är ju ovanligt. Jag har gjort en till kommentar om honom längre ner


Citera
1708 anges en hustru Kerstin i Bromboda som dopvittne, när Måns (Larsson) i Bromboda döpte sitt barn.

Jag tänkte först att du menade Måns hustrus, Gertrud Olofsdotters, syster som var gift med Jon Trullsson. Men hon hette ju Karin!


Citera
Jon Johansson (ca 1688-1748), son till Sven Tyggessons i Bromboda son Johan Svensson (ca 1656-1746) i Bönemåla, gifte sig 1712 i Vissefjärda med bonden Per Franssons änka Sissa Börjesdotter (ca 1673-1741) i Andersmåla.
Jon och Sissa bodde efter giftermålet några år i Andersmåla, innan de flyttade till en gård i Bromboda. De flyttade senare vidare till Bönemåla.

Har du hittat belägg för att Jon Johansson var son till Johan Svensson? Jag har varit inne på samma linje, men inte hittat belägg, och varit lite konfunderad över att Jon verkar ta över sin gårdsdel i Bromboda efter Måns Larsson och Gertrud Olofsdotter när de dör i samband med pesten.

Ha, nu hittade jag belägg för ovanstående! Det måste vara Jons syster Kerstin Johansdotter som först gifter sig med Eskil Persson i Förlångsö (piga i Bönemåla) och när denne dör gifter om sig med Lars Hindriksson, bror till Gertrud/Marja, Påvel, Karin, m fl i Båldön. Lars och Kerstin har Jon som dopvittne till jag tror samtliga sina barn, både när han är i Andersmåla och när han är i Bromboda. (Att Lars gifter sig med Jons syster förklarar ju också varför han inte opponerar sig över arvet efter Gertrud/Marjas dotter; han får väl sin beskärda del genom hustrun)

Angående Sissa Börjesdotter så var hon ju änka redan när hon gifte sig med Per Fransson. Jag har gjort följande notering/hypotes:
"Sissa är änka när hon gifter sig med Per Frantsson 1701.
1700-07-10 gifter sig Joan Persson från Jäppamåla, Långasjö, med pigan Sissa Börjesdotter i Målatorp. Det skulle kunna vara samma Sissa, som i så fall blev änka snabbt. Hittar inte Joan och Sissa i mantalslängderna för Målatorp. Inte heller någon tänkbar fader Börje. Däremot finns en Börje i Målatorp endast 1673 (mantalslängder saknas, jordeböckerna ger otillräcklig information)."

Sedan ser jag att en Daniel Börjesson år 1723 tar över halva Jon Johanssons gårdsdel i Bromboda. Teoretiskt skulle han ju kunna vara relaterad till Sissa. Men jag har en notering me en andrahandsuppgift om att han i själva verket skulle vara född i Högahult i Madesjö 1687.
(När jag tittar bland vigda så ser jag att en Daniel Börjesson, båtsman, gifter sig 1714 med quinspersonen Maria Olofsdotter i Gusemåla. Tror inte detta behöver vara relevant. Maria är nog (gissar jag) dotter till båtsmannen Olof Lustig i Gusemåla, och inte släkt med systrarna Olofsdotter i Bromboda.)

- Marie