NULL Skriv ut sidan - SV: Bromboda

Anbytarforum

Titel: SV: Bromboda
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2023-08-27, 14:52

Till Marie Petersson Engnell:
30/7 2023 skrev du under Vissefjärda →Nils Månsson Bungamåla, dotter Elin Nilsdotter https://forum.rotter.se/index.php?topic=193866.msg1654324#msg1654324 om Måns Nilsson (ca 1645-1727) i Alsjökulla att han ”var gift två gånger, dels med en Ingrid Svensdotter, som dog i Alsjökulla ca 1685, dels med Karin Svensdotter från Bromboda (dotter till Sven Tyggesson)”.
Varifrån kommer uppgifterna om Måns Nilssons första hustru?

Hej,
Jag är fortfarande ute i min stuga, där jag inte har tillgång till pärmmaterialet hemifrån. Jag har inte skrivit in i mitt släktforskningsprogram var jag hittat namnet Ingrid. Däremot vet jag att även Eivor Johansson och Lena Nilsson fann samma förnamn på Måns Nilssons första hustru när de skrev om Alsöjkulla i hembygdsboken "I Dackebygd" 1991, så namnet bör finnas dokumenterat någonstans. Dock inte i mantalslängderna, så mycket vet jag. När det gäller Svensdotter som efternamn har jag däremot gjort en notering om att det är Göran Johansson som påstår detta i den brevdiskussion med min mor och Herbert Johnsson. Jag har också noterat att jag inte själv har kunnat belägga det.